De nieuwe elektrische Suzuki Vitara is gebaseerd op het eVX-concept dat in januari 2023 werd gepresenteerd en meet 4,275 m lang, 1,8 m breed en 1,635 m hoog, met een wielbasis van 2,7 m. Daarmee is hij 9 cm langer, 2,5 cm breder en 3,5 cm hoger dan de huidige generatie Vitara, die nog steeds met een verbrandingsmotor wordt aangeboden. Behalve de naam deelt hij eigenlijk weinig met zijn voorganger. De e Vitara is merkbaar robuuster en benadrukt zijn avontuurlijke karakter, zowel aan de buitenkant als binnenin, waar hij bovendien verfijnder is dankzij een nieuw, dubbel digitaal paneel. Suzuki heeft echter nog geen details vrijgegeven over de afmetingen van de displays.
3 Verschillende motorisaties
De nieuwe Suzuki e Vitara wordt beschikbaar met drie volledig elektrische aandrijflijnen. De eerste versie combineert een voorste motor van 106 kW (144 pk) en 189 Nm koppel met een batterij van 49 kWh. De tweede versie biedt meer vermogen, met een motor van 128 kW (174 pk) en 189 Nm, en een grotere batterijcapaciteit van 61 kWh. De derde variant heeft dezelfde batterij van 61 kWh, maar beschikt over twee motoren die samen een vermogen van 135 kW (184 pk) en 300 Nm koppel leveren. Deze vierwielaangedreven versie is tevens de enige die is uitgerust met een "Trail"-modus, waarbij het remsysteem en de koppelverdeling op de tegenovergestelde wielen samenwerken om een sperdifferentieel te simuleren.
1,7 tot 1,9 ton op de weegschaal
Onder deze e Vitara bevindt zich het gloednieuwe "HEARTECT-e" platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische modellen. Volgens de constructeur kenmerkt dit platform zich door een "lichte structuur." En inderdaad, de instapversie weegt slechts 1,7 ton, wat redelijk is voor een elektrische SUV. De krachtigste variant tikt daarentegen bijna 1,9 ton aan, wat verre van licht is, vooral voor een SUV van dit formaat…
Productiestart in het voorjaar en verkoop vanaf zomer 2025
Hoewel er nog veel onbekend is over deze nieuwe Suzuki e Vitara, zoals de prijzen, de actieradius van de verschillende versies en hun prestaties, is dat waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de productie pas in het voorjaar van 2025 in India van start gaat. De Europese marktintroductie staat pas gepland voor de zomer van 2025. We zullen dus nog even geduld moeten uitoefenen voordat we alles te weten komen over deze Suzuki e Vitara.