De Maserati Shamal uit 1990 was de ultieme uitdrukking van Maserati’s Biturbo-reeks, die tussen 1981 en 1994 werd gebouwd. Onder de motorkap lag een 3,2 liter-V8 met, je raadt het al, twee turbo’s, voor een piekvermogen van 326 pk en een koppel van 431 Nm. Een vermogen dat naar de achterwielen werd gestuurd middels een sperdifferentieel en zonder het kleinste beetje rijhulp, waardoor het model al snel een listige reputatie kreeg. Uiteindelijk werden er slechts 369 exemplaren van gebouwd. Niet genoeg, als het aan Modena Automobili ligt!
Maak kennis met Project MA-01, het resultaat van “meer dan 1000 uur brainstorming” met als doel het model uit de jaren ‘90 te doen herleven in het moderne tijdperk. Het project is nog niet af, te zien aan het feit dat we enkel nog maar digitale renders voorgeschoteld krijgen van de restomod, maar de eerste donormodellen zijn wel al enkele maanden in het bezit van Modena Automobili en worden volop versleuteld. Ook zijn alle specificaties al bekend.
Biturbo als basis
Ten eerste worden er geen originele Shamals opgeofferd voor dit project. De basis bestaat uit een ‘gewone’ Maserati Biturbo V6, aangezien het chassis toch gelijk is aan dat van de Shamal. De originele zescilinder wordt in de vuilbak gegooid en vervangen door de 3 liter-V6 met twee turbo’s uit de moderne Ghibli. Standaard is die motor al goed voor 410 pk, maar Project MA-01 krijgt 500 pk onder de kap. Ook de 8-trapsautomaat van de Ghibli zal worden overgenomen in deze restomod.
Typisch recept
Qua design heeft Modena Automobili duidelijk het standaardrecept gevolgd voor restomods. Het koetswerk wordt gladgestreken en krijgt een widebody aangemeten, de koplampen en achterlichten worden vervangen door LED-units en het geheel krijgt een sportieve stance dankzij grote velgen en een verlaagde ophanging.
Daarbij gaat wel een deel van de originaliteit verloren van het ontwerp van wijlen Marcello Gandini, want de typische schuine wielkasten achteraan zijn verdwenen. Klanten kunnen wel hun model personaliseren met onder meer de keuze tussen een kleine of een grote achtervleugel, en verschillende velgdesigns.
585.000 euro
Modena Automobili hoopt 33 exemplaren te kunnen bouwen van zijn restomod van de Maserati Shamal, met een prijs van 585.000 euro per stuk - exclusief belastingen. Een concrete lanceringsdatum is er nog niet. Het valt dus nog te bezien of dit project ook werkelijkheid zal worden…