Het iets compactere blok krijgt nieuwe afmetingen en ziet er een tikje minder vierkant uit. Dankzij verschillende technische snufjes, zoals de variabele kleptiming, verbeteren de prestaties van deze motor. Verder zijn ook deze elektronische technologieën aanwezig: inertial measurement unit (IMU), verschillende rijmodi, ABS en configureerbare tractiecontrole, shifter, launch control en multifunctioneel dashboard. Het chassis gaat er ook op vooruit: de motor is verplaatst en de spil van de monoshock verschoven, waardoor het gewicht met 10% afneemt.

De V-Strom 650 lijkt voortaan op de V-Strom 1000, en dat zorgt voor een goede samenhang van het gamma. Het blok, overgenomen van de SV 650, ondergaat een discrete evolutie en is nu goed voor 71 pk. De tractiecontrole is volgens twee modi instelbaar en kan ook uitgezet worden. Het dashboard kent een nieuwe samenstelling. De DL is verkrijgbaar in twee versies: eentje voor de weg en een (de XT) voor meer avontuurlijke trips, een formule overgenomen door de DL 1000.

De V-Strom 1000 is dankzij enkele technische veranderingen volledig aangepast aan de Euro4-norm en het remsysteem kreeg een update, met onder meer een IMU.

Geïnspireerd door de GSX-S 1000 verandert de GSR 750 van naam en van look en laat het zijn viercilinder passen binnen de normering van Euro4. Het blok gaat er spectaculair op vooruit en het resultaat is een toename van 8 pk. Het dashboard neemt deze motor over van de 1000.