Alles begon met Claudio Zampolli, een testpiloot en ingenieur die verantwoordelijk was voor het ontwikkelingswerk bij Lamborghini, en in de jaren ‘80 verhuisde naar Los Angeles om er een garage op te starten voor het onderhoud van exotische wagens. Maar zijn ultieme droom was de lancering van zijn eigen supercar, een droom die hij enkele jaren later uiteindelijk in vervulling liet gaan samen met producer en componist Giorgio Moroder.
Een 6 liter V16!
Om er zeker van te zijn dat hij het grote geld zou kunnen aanspreken, koos Zampolli voor een ongewone motor: een 6 liter grote V16! De inplanting in het koetswerk was geïnspireerd door die van de Miura: dwars achterin. Het koetswerkdesign werd toevertrouwd aan Marcello Gandini. Helaas was de euforie van korte duur: de complexiteit van de machine en de productievertragingen zorgden ervoor dat de wegen van de oorspronkelijke partners scheidden en dus ook de naam ‘Moroder’ verdween. Enkel het prototype is voorzien van beide namen.. Negen andere wagens werden gebouwd voor het bedrijf uiteindelijk op de fles ging.
Uniek!
Het exemplaar dat je hier ziet, is dat prototype, het exemplaar dat in 1988 voorgesteld werd op het Salon van Los Angeles: het enige exemplaar dat zich ‘Cizeta-Moroder’ mag noemen dus! Heel wat details verschillen daarbij van de ‘productiemodellen’. De wagen, eigendom van Giorigio Moroder zelf, werd volledig vernieuwd. Een aantal verbeteringen zorgden ervoor dat hij er regelmatiger mee kon rijden.
Bij de veiling in Phoenix, Arizona (27 januari 2022), biedt RM Sotheby’s dit unieke exemplaar aan van één van de meest zeldzame en exuberante supercars ooit gebouwd.