De Ferrari Sergio begon zijn leven eigenlijk een jaar eerder, als Pininfarina Sergio. In 2012 overleed Sergio Pininfarina, die met de designstudio van zijn vader (Battista “Pinin” Farina) jarenlang goede relaties onderhield met Ferrari. Als eerbetoon aan Sergio toonde Pininfarina op het salon van Genève in 2013 deze Pininfarina Sergio.
Ferrari 458 Spider
Voor zijn Sergio vertrok Pininfarina van een Ferrari 458 Spider. Na heel wat berekeningen en tests in windtunnels kwamen ze met een radicaal koetswerk op de proppen. Dat bestond volledig uit koolstofvezel, waardoor de Sergio zo’n 10% lichter was dan de Ferrari 458 Spider waar hij op gebaseerd was. De Sergio kreeg geen voorruit: in plaats daarvan werd de aerodynamica zo uitgetekend dat de luchtstroom over de hoofden van de passagiers zou gaan.
Productieversie
In tegenstelling tot wat wel vaker gebeurt met conceptcars, kreeg deze Pininfarina Sergio toch een vervolg als productieversie. Ferrari zocht zes goede klanten uit en bood hen aan om een hyperexclusieve Ferrari Sergio te kopen. Toen die productieversie in 2015 op het salon van Genève werd getoond, waren alle zes exemplaren al verkocht.
De Ferrari Sergio verschilde op enkele punten van de Pininfarina Sergio. De opvallendste wijzigingen zijn de voorruit, achteruitkijkspiegels en aanpassingen om de auto straatlegaal te maken. Onderhuids was deze Ferrari Sergio gebaseerd op de Ferrari 458 Speciale, de krachtigere 458-variant.
Zwitsers
De eerste productie-Sergio was een rood exemplaar, en vertrok naar de Verenigde Arabische Emiraten. Drie exemplaren vonden hun weg naar de VS, één ging naar Japan en het laatste exemplaar was bestemd voor een Zwitserse klant. Die kreeg een geel-zwart exemplaar met een interieur uit zwart leder en alcantara. Datzelfde exemplaar was ook te zien in Genève.
118 kilometer
De Zwitserse eigenaar heeft niet veel met zijn Sergio gereden in de dik twee jaar dat hij zijn exemplaar had. De kilometerteller staat op 118 kilometer… Wie interesse heeft in dit hyperexclusieve exemplaar zal diep in de buidel moeten tasten: de vraagprijs ligt op 4,3 miljoen euro. De Ferrari Sergio is dus geen slechte investering geweest, als je weet dat zijn nieuwprijs drie jaar geleden 3 miljoen euro bedroeg…