Je zou het niet verwachten aangezien Tesla het voorbije decennium zo vaak ‘virtueel failliet’ is verklaard, maar het aandeel van de Amerikaanse constructeur is de sterkste groeier gebleken van de hele auto-industrie. Toen het merk in 2010 op de beurs ging om kapitaal te verzamelen, was het nog aan het worstelen met de ‘massaproductie’ van zijn eerste Roadster. Van quasi-handwerk ging het naar de lopende band met de Model S in 2012 en de Model X in 2015. Tussendoor vormde het merk vaak het onderwerp van spot omdat het zowat elke aangekondigde deadline miste. De media stonden bol van de berichten over de enorme verliezen van de constructeur van elektrische auto’s en CEO’s van traditionele autobouwers lieten zich graag laatdunkend uit over het kleintje uit Californië, met Bob Lutz van GM op de eerste plaats.

2020

En toen stonden we ineens aan de vooravond van 2020. De Model 3 verkoopt beter dan zijn Duitse rivalen, niet alleen in zijn thuismarkt, maar ook in Europa. Tesla heeft drie fabrieken in de VS, één in China (die net is opgestart) en staat op het punt een Europese productielijn te bouwen in Berlijn. Het bedrijf maakt al een paar maand mooie winst, de productie is constant uitverkocht en in landen als Nederland en Noorwegen is Tesla het best verkochte automerk. Het Supercharger-netwerk blijkt een gigantische troef te zijn in een wereld waar laadpalen niet altijd even gemakkelijk te vinden zijn. Al die zaken leiden tot een jubelstemming op de beurs: de waarde van Tesla schommelt al een week of twee rond de 400 dollar per aandeel. Daarmee is de totale beurswaarde van het merk 73 miljard dollar. Enkel Toyota (230 miljard) en de VW-groep (98 miljard) zijn meer waard, maar kleppers als Ford (37 miljard dollar) kunnen alleen maar dromen van zo’n waardering. Vergeet niet dat die reuzen miljoenen auto’s per jaar verkopen, terwijl Tesla het half miljoen niet haalt. We zijn benieuwd of het merk dit groeitempo zal kunnen aanhouden en of het servicenetwerk de klanten naar behoren zal kunnen blijven bedienen…