Tesla werkt sinds 2016 samen met Jeff Dahn, een Amerikaans-Canadese wetenschapper die een pioniersrol heeft gespeeld in het klaarstomen van lithium-ionbatterijen voor massaproductie. Zijn rol is om de batterijen van het merk continu te blijven verbeteren. In een recente presentatie besprak Dahn de testresultaten van een nieuw type batterijcel dat Tesla volgend jaar in productie wil nemen – de 4680 – en waarvoor Elon Musk een levensduur heeft beloofd van minstens één miljoen mijl (1,6 miljoen kilometer). In zijn testlabo lijkt Dahn echter nog veel betere resultaten te bereiken. Daar is hij een hele reeks experimentele cellen continu aan het opladen en weer ontladen. Na drie jaar testen zitten de cellen al aan 10.000 van die laadcycli zonder noemenswaardige verliezen. Als je uitgaat van een elektrische auto met een gemiddeld rijbereik van 350 kilometer en je vermenigvuldigt dat met 10.000, dan kom je aan 3,5 miljoen kilometer.

Nog meer

Sterker nog: als de batterijen nooit tot 0 procent worden ontladen en nooit tot 100 procent worden opgeladen, dan halen ze zelfs 15.000 cycli zonder verlies – en de test loopt nog verder, met elke dag nieuw cycli. “Hebben we wel batterijen nodig die zo goed zijn?”, vraagt Dahn zich zelf af? Jawel, want dat betekent dat de batterijen nog lang na het levenseinde van de auto kunnen worden verder gebruikt in andere toepassingen, waardoor energierovende recyclage nog ver verwijderd is. Bovendien maakt dit dat de batterijen van een EV ook nog kunnen worden gebruikt om de functie van een thuisbatterij te vervullen terwijl de auto geparkeerd staat, omdat dit geen invloed heeft op hun levensduur.

1,2 miljoen

Met de levensduur van Tesla’s huidige producten zit het trouwens ook al vrij snor, zo blijkt uit de ervaringen van de Duitser Hansjörg von Gemmingen-Hornberg: zijn Model S P85, een van de eerste in Duitsland, heeft net 1,2 miljoen kilometer gehaald.

Dat heeft hij wel niet op één batterij gedaan, want redelijk vroeg in de levensloop van zijn wagen heeft hij liefst vier batterijen en drie elektromotoren versleten – allemaal onder garantie vervangen. Zijn huidige batterij is duidelijk van een meer recente en betere generatie, want die houdt het ondertussen al 700.000 kilometer lang vol.