De DS 3 is inderdaad niet meer van de jongste. Hij verscheen voor het eerst in 2010, toen nog als “Citroën DS3”. Het model kende gedurende zijn carrière heel wat evoluties, maar in 2016 knipte hij de Citroën-band pas door. Omdat er heel wat klanten heimwee hadden naar de DS3 Racing, verscheen deze Performance-versie.

Performance?

Van buitenaf speelt dit model vooral in op discretie. Er zijn enkele kleine logo’s en specifieke velgen, maar verder lijkt hij perfect op een dieselversie. En dat past hem wel. Binnenin zijn er kuipzetels in alcantara en Performance-opschriften. Maar daar houden de sportieve verwijzingen op.

Performance!

Tot je de specificaties naleest: de oude 1.6 THP turbobenzine kreeg een update die hem 208 pk en 300 Nm opleveren, en er verschijnt een sperdifferentieel tussen de voorwielen. De overbrenging wordt nog steeds geregeld door een manuele zesversnellingsbak. DS geeft een tijd van 0 tot 100 km/u op in 6,5 seconden en een topsnelheid van 230 km/u.

Niet rimpelloos

In het interieur wordt het duidelijk: de DS 3 heeft er al wat vlieguren opzitten en kan zijn rimpels niet meer helemaal verbergen. Het multimediasysteem kreeg weliswaar enkele updates, waaronder Apple CarPlay en Android Auto, maar is niet meer zo ergonomisch. De layout toont zijn leeftijd, net als de hoge rijpositie.

De sleutel omdraaien

Geen wild gebrom of muzikaal geronk. Net als zijn exterieur is ook de klank van de DS 3 Performance sober. Het discrete geroffel uit de dubbele uitlaat heeft enkele sportieve accenten, maar het volume blijft discreet. Te discreet, volgens sommigen.

Wat droog

De stille en discrete DS 3 Performance heeft echter zijn limieten op vlak van comfort. In de stad wordt je rug op de proef gesteld: de filtering is in deze DS niet op zijn sterkst. Zijn 18-duimsvelgen echt nodig? Ruil de kasseien dus in voor het gladde en bochtige asfalt.

Krachtige motor

Daar toont de DS 3 Performance namelijk zijn potentieel. De motor blaakt van gezondheid, klimt zonder moeite tot boven 6.000 tpm en kan moeiteloos mee met krachtige Duitse dieselberlines. De manuele versnellingsbak is dan weer voor verbetering vatbaar: de geleiding en precisie zijn vrij van kritiek, maar de bediening is traag en opschakelen naar derde in hoge toeren zorgt voor wat gekraak. Een geïsoleerd geval?

Efficiëntie

Op snelheid laat de DS 3 Performance zijn kwaliteiten zien: het differentieel geeft vertrouwen. De werking is simpel: laat remmen en vroeg accelereren. De grip is geweldig en het differentieel trekt de auto naar de binnenkant van de bocht zodra je op het gas gaat. De achterkant doet ook gewillig mee als je je voet licht in de bocht. Voeg daar stevige remmen en een stuur aan toe dat bijna helemaal vrij is van koppelreacties. Alleen konden we dat door het goede weer niet testen op nat wegdek…

Prijzen

De DS 3 Performance kost € 27.450 (of € 30.300 voor de Cabrio-versie), of € 400 meer dan een Clio RS “Trophy” met automaat en vijf deuren. Een Peugeot 208 GTi kost op zijn beurt € 24.305, en zelfs € 28.105 voor de versie “by Peugeot Sport” en is nauw verwant aan deze DS 3. De Ford Fiesta ST200, die het einde van zijn carrière nadert, heeft dan weer een prijskaartje van € 28.685. Een Mini Cooper S? € 27.140, maar die is standaard dan weer minder goed uitgerust dan zijn concurrenten. De krachtigste versie, de John Cooper Works, begint onder de streep vanaf € 33.280…

Aan de pomp zorgde de DS 3 Performance voor een aangename verrassing: bij een soepele rijstijl, waar de motor gewillig mee omspringt, kan je minder dan 8 l/100 km verbruiken. Iets nerveuzer rijden, en het cijfer stijgt naar 10 l/100 km.

Besluit

Vergeleken met schreeuwerige concurrenten is de DS 3 Performance bijzonder discreet. Maar onder dat brave uiterlijk schuilt er wel degelijk een wildebras: efficiënt, krachtig en temperamentvol. Daarom valt hij bij ons bijzonder in de smaak. Al kunnen we moeilijk de ogen sluiten voor de imperfecties die zijn leeftijd onvermijdelijk met zich meebrengt.