De allereerste Tucson, die in 2004 op de markt kwam, stond mee aan d wieg van de SUV in Europa. Hij gaf daarna de fakkel door aan de ix35, die minstens even populair was. Tijdens de beste jaren was hij in zijn eentje goed voor bijna 25% van de verkoop van Hyundai in Europa. Bij zijn terugkeer op het voorplan krijgt de Tucson een nieuwe missie mee: niet langer verleiden met een onklopbare prijs/kwaliteitverhouding, maar een stapje hogerop zetten in het gamma en klanten verleiden die premium gewoon zijn. Of hij daarin slaagt?
SkyActiv
De CX-5, die in 2012 werd gelanceerd, betekende voor Mazda ook de eerste stappen op de markt van SUV’s van gemiddelde grootte (de CX-7 kende slechts een bescheiden succes in Europa), en het begin van de SkyActiv-technologie bij Mazda. Die technologie houdt een reeks ingrepen in op vlak van dynamiek en uitstoot die onmisbaar is geworden bij moderne Mazda’s.
4x2
De CX-5 profiteerde van zijn technische update om een 2.5 benzine (192 pk) toe te voegen. De diesels zijn nog steeds een 2.2 SkyActiv-D van 150 of 175 pk. In tegenstelling tot de krachtigste versie die alleen met vierwielaandrijving te krijgen is, drijft het 150 pk-blok slechts de helft daarvan aan. Dat volstaat voor het gros van de klanten. De 2.0 diesel onder de motorkap van de Tucson is ook een oude bekende: hij was ook te verkrijgen in de ix35. Hyundai biedt de motor aan in een “high power”-variant van 185 pk met vierwielaandrijving, maar hij bestaat ook in een 4x2 van 136 pk, die we hier testen. Ter info: de Tucson krijgt ook een 1.7 CRDi van 141 pk, gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling met zeven verzetten.
Verleidelijke blik
Hoewel de Tucson, weliswaar met lichte wijzigingen, het blok van de ix35 overneemt, houden de technische gelijkenissen daar op. De wielbasis nam met 3 cm toe, en het koetswerk werd 6 cm langer. De totale lengte bedraagt nu 4,47 m. De nieuwe charismatische look geeft hem een imposantere stijl dan in werkelijkheid het geval is. De Tucson is namelijk 7 cm korter dan de CX-5, in tegenstelling tot wat zijn vloeiende Kodo-stijl laat vermoeden.
Ruim interieur
Niet toegeven aan de grootheidswaanzin wil niet zeggen dat je beknibbelt op interieurruimte. Integendeel: de Tucson biedt een indrukwekkende verhouding afmetingen exterieur/interieur. Grote passagiers kunnen er moeiteloos in plaats nemen. Hier scoort de Hyundai ook punten doordat de rugleuning van de achterbank verstelbaar is, wat bij de Mazda niet het geval is. De CX-5 wint dan weer op vlak van moduleerbaarheid. Hij biedt als enige een in drie delen neerklapbare achterbank aan (handig voor het vervoer van lange voorwerpen), en lussen waarmee ze in een handomdraai van achteraan kunnen worden neergeklapt. Wat de presentatie betref, is het duidelijk: het interieur van de Tucson is moderner en intuïtiever, dat van de CX-5 oogt klassiek en een beetje ouderwets.
Onderweg
Onderweg ontgoochelt de Tucson een beetje door het gebrek aan naturel in de bedieningsorganen. Dat valt vooral op aan het stuur. Gelukkig voegt de sportstand wat consistentie toe. Eens voorbij die eerste indruk weet de Hyundai zich te herpakken. De rijdynamiek profiteert optimaal van de vooruitgang tegenover de ix35. Maar ondanks alle inspanningen evenaart hij het rijgedrag van de CX-5 niet. Je hebt steeds de indruk ermee verbonden te zijn via de bedieningsorganen, vooral de versnellingsbak met zijn korte slagen. Deze SUV rijdt echt aangenaam. Bovendien is de discrete 2.2 diesel bijzonder soepel voor een dieselmotor.
Besluit
De CX-5 weet te verleiden door op alle vlakken goed voor de dag te komen. Hij is praktisch in gebruik, aangenaam om te rijden, en levert uitstekende prestaties dankzij zijn discrete, maar soepele en krachtige 2.2 diesel. De Tucson verleidt dan weer door zijn stijl en moderne dashboard, ondanks enkele harde plastics in het interieur. Ben je op zoek naar een SUV om te rijden, dan zit je goed bij de CX-5. Ga je meer voor de looks, dan biedt de Tucson zeker heel wat charme.