De huidige Fiat Tipo vijfdeurs kwam op de markt in 2016 en kreeg eind 2020 een facelift. Het model is er ook als avontuurlijke Cross, met een verhoogde ophanging. Voor gezinnen is er ook nog steeds de breakversie. Maar er zijn geen goedkope instapmotoren meer.

Gewoon of Cross

De eerste Tipo stamt uit 1910, wat slechts enkele jaren na de geboorte van het merk is. En dat Fiat de naam Tipo van onder het stof heeft gehaald, is omdat het merk wil terugkeren naar zijn roots. Met deze compacte middenklasser keert de Italiaanse constructeur terug naar de tijd waar men simpele, maar stijlvolle modellen produceerde. Een recept waarmee het merk uit Turijn zijn succes heeft opgebouwd. De Tipo uit de 21e eeuw is daarom een auto die veel biedt voor niet al te veel geld, zonder zijn uiterlijk te verwaarlozen.

Eind 2020 kreeg de Tipo een facelift, met een nieuwe neus en LED-koplampen. De facelift bracht ook een Cross-versie met zich mee, met een SUV-look dankzij zijn plastic koetswerkbeschermers en zijn met 4 cm verhoogde ophanging.




Connectiviteit zonder poespas

Aan boord bracht de facelift een nieuw en personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel van 7 inch met zich mee, in plaats van de klassieke analoge tellers. Centraal op het dashboard staat een aanraakscherm van 10,25 inch waarmee je een modern multimediasysteem bedient (Uconnect 5), dat ook draadloos kan verbinden met Apple CarPlay en Android Auto. Een interface zonder poespas maar ook zonder lacunes, dat ook echt aangenaam en efficiënt is in gebruik. Ook een inductielader voor smartphones wordt aangeboden.

De Tipo liet ook zijn rijhulpsystemen vernieuwen en beschikt voortaan over de nieuwste technologie op dit gebied: verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, dodehoekmonitor en adaptive cruise control zijn allemaal beschikbaar.

Compact maar ruim

Vooraan zijn er enkele harde plastics te zien, maar het dashboard is niet onaantrekkelijk: het ziet er niet goedkoop of ‘low-cost’ uit. Het design is enkel nogal donker en zeer klassiek, maar de aankleding zit goed in elkaar.

De sterkte van de Tipo zit hem in zijn binnenruimte, die zowel vooraan als achterin opvallend groot is, met comfortabele zitruimte voor drie kinderen op de achterbank. En ook op de bagage moet je niet besparen: de kofferruimte is zeer praktisch, met 440 liter met de achterbank rechtop, wat bijvoorbeeld 60 liter meer is dan in een Volkswagen Golf. De koffer is zelfs een van de ruimste in zijn segment! En hij is praktisch vol te laden, met natuurlijk ook de mogelijkheid om de rugleuningen van de achterbank neer te klappen als je meer plek nodig hebt.




Standaard mild hybride

Aanvankelijk kon je de Tipo krijgen met goedkopere diesel- en benzinemotoren, waaronder een 1.0 turbo-driecilinder van 100 pk die het model goed afging. Vandaag blijft er nog maar één mogelijkheid over: de ‘grote’ 1.5 turbo-viercilinder. Met zijn 130 pk is deze motor duidelijk op zijn gemak onder de kap van deze compacte hatchback. Er is ook geen manuele versnellingsbak meer om het ritme aan te geven, enkel nog een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, die over het algemeen goed werk levert, hoewel hij soms durft twijfelen als je het gaspedaal vloert.

In deze versnellingsbak zit ook een kleine elektromotor verstopt, die gevoed wordt door een batterij op 48 V die automatisch bijgeladen wordt tijdens het rijden (rechtstreeks door de benzinemotor of door remenergie terug te winnen). Inderdaad, de Tipo is een milde hybride. Maar niet de eerste de beste: in tegenstelling tot de meeste microhybrides, kan de elektromotor in dit geval de auto op zijn eentje aandrijven (maar enkel als je traag rijdt en het gaspedaal lichtjes induwt). Dat maakt hem iets rustiger in de stad en zorgt voor een lager verbruik. De dorst hangt natuurlijk af van hoe hard je het gaspedaal induwt, maar wij wisten een gemiddelde van 6 l/100 km te halen tijdens onze test.



Een beetje stijf, maar efficiënt

Qua rijgedrag is deze Fiat niet de zachtste qua ophanging, maar oncomfortabel kan je hem ook niet noemen. Gewoon een beetje droog. Dat zorgt echter voor een goede koetswerkcontrole en dus een dynamische wegligging. En, als goede gezinswagen, reageert hij ook zeer veilig in extreme situaties. We storen ons enkel aan zijn stuur, dat te licht is en een te kunstmatige feedback geeft.

Prijs Fiat Tipo Hybrid

Zoals vermeld in de inleiding, was de Tipo oorspronkelijk bedoeld als budgetmodel. Ter herinnering: deze compacte vijfdeurs begon zijn carrière in 2016 met een prijs van 15.500 euro met een atmosferische 1.4-benzinemotor van de oude stempel met 95 pk (er was ook nog een basic vierdeurs berline voor nog eens 1.000 euro minder...). Maar met de esthetische en mechanische evoluties is de prijs ook toegenomen. Vandaag kan je de Tipo enkel nog krijgen met een moderne mild hybride aandrijflijn van 130 pk met een automaat. De goedkoopste Tipo kost daarmee... 25.550 euro! Dat is best veel voor een mainstreammodel. Maar met een vergelijkbare motor en versnellingsbak is de Tipo nog steeds goedkoper dan zijn concurrentie. Ter vergelijking: de goedkoopste VW Golf (1.0 TSI 110 pk non-hybride met manuele versnellingsbak) kost tegenwoordig 32.000 euro zonder opties...

Ons verdict

De Fiat Tipo hatchback is een rationele en ruime compacte middenklasser, maar vervelen doet hij niet. Een interessante auto, dus. Jammer dat er geen goedkopere motoren meer beschikbaar zijn. Er is enkel nog een krachtige mild hybride aandrijflijn, die ook een hoger prijskaartje met zich meebrengt. Dat gezegd zijnde, geeft deze compacte Italiaan je nog steeds meer waar voor je geld ten opzichte van de concurrentie...