Nadat hij eind vorig jaar gelanceerd werd met een 48-volt micro-hybride aandrijving, krijgt de nieuwe generatie van de S-Cross nu ook de ‘full hybrid’ aandrijflijn van Suzuki die onlangs geïntroduceerd werd door zijn kleinere broer, de Vitara.
Ideale combinatie?
Met een lengte van 4,30 m wordt de S-Cross iets hoger gepositioneerd in de catalogus van Suzuki dan de Vitara (4,18 m). Met zijn eerder beperkte buitenafmetingen (wat praktisch is bij verplaatsingen in de stad of bij het parkeren), biedt de S-Cross een interessante verhouding tussen zijn omvang en zijn interieurruimte.
Hij is niet enkel ruim achterin, de S-Cross kan ook een lichtrijk interieur bieden dankzij het grote panoramische dak, dat als optie (€ 1.200) wordt aangeboden op de GLX topversie.
Functioneel
Op praktisch vlak heeft de S-Cross zelfs in de Strong Hybrid versie een functionele koffer. Boven de koffervloer vind je een gemakkelijk bruikbare kofferruimte, en een aantal kleine snufjes die praktisch zijn in het dagelijks gebruik. Zo is er een haak voor het ophangen van boodschappentassen en een 12 volt-aansluiting.
De integratie van de batterij die nodig is voor zijn nieuwe hybride aandrijving neemt enkel de ruimte in die je normaal gezien vindt onder de dubbele kofferbodem. Maar toch zijn er nog een aantal praktische vakken voor het opbergen van kleine spullen. Het totale beschikbare volume in de 5-zits configuratie van de S-Cross daalt tot 293 liter. Maar natuurlijk kan indien nodig de achterbank worden neergeklapt (60/40 verdeling), zodat een grote, vlakke laadruimte van 1.111 liter ontstaat.
Verzorgde afwerking
Vanop de voorzetels kijk je uit op een verzorgde en goed ontworpen cockpit. Het dashboard heeft een mooie afwerking in schuimrubber, terwijl de zetels comfortabel zitten en goed ondersteunen. Bovenaan het dashboard zit een modern, 9 duim groot touchscreen op de GLX topversie, zoals bij ons testmodel het geval was (standaard 7 duim). Deze tablet geeft ook toegang tot een aantal high-end functies.
Zo is er een zeer efficiënt panoramische camerasysteem of een ‘transparante motorkap- functie’, zodat je zelfs buiten de begaanbare paden precies kan zien waar je je wielen neerzet. Goed om weten: ongeacht de gekozen aandrijving (micro-hybride of volledige hybride) kan je bij de S-Cross kiezen voor Allgrip Select vierwielaandrijving. Een zeer zeldzame eigenschap in dit segment.
Dualjet Hybrid
Terwijl de bestaande 48-volt micro-hybride aandrijving gebruikmaakt van Suzuki's 1,4-liter turbo Boosterjet, is de nieuwe full-hybride aandrijving gebaseerd op de atmosferische 1,5-liter Dualjet. Deze motor, die een hoge compressieverhouding (13:1) heeft en zijn werk kan doen volgens de Atkinson-cyclus, is ontworpen om de best mogelijke brandstofefficiëntie te bieden. Hij wordt bijgestaan door een elektromotor van 24 kW (33 pk) via een geautomatiseerde zesversnellingsbak. Net als bij de Vitara Strong Hybrid levert die combinatie een totaalvermogen van 115 pk en een maximumkoppel van 138 Nm.
Elektrisch rijden
In de praktijk maakt deze hybride aandrijflijn frequent volledig elektrisch rijden mogelijk. Bij een gematigde rijstijl gebruikt het systeem de energie die opgeslagen is in zijn zelfopladende batterij (de 140-volt module onder de kofferbodem) om de S-Cross regelmatig in puur elektrische modus te laten rijden. Een vloeiende rijstijl die perfect bij de S-Cross past en hem bijzonder comfortabel en zuinig maakt. Aan dit tempo geraak je gemakkelijk aan een gemiddeld brandstofverbruik van zo'n 5l/100 km, in lijn met zijn WLTP-certificering van 5,2 l/100 km.
Een efficiënt en aangenaam weggedrag
Op de weg is de S-Cross goed in balans en aangenaam om mee te rijden. De besturing is ook behoorlijk precies. Ook al zet zijn hybride aandrijflijn door zijn middelmatige prestaties (0 tot 100 km/u in 12,7 s) eerder aan tot vlot dan 'aanvallend' rijden, toch kan de S-Cross rekenen op een efficiënte wegligging als dat nodig is. In het dagelijks leven zal je ook het uitstekende comfort waarderen dat de demping biedt.
Hoeveel kost hij?
Suzuki biedt de S-Cross aan in drie uitrustingsniveaus: GL, GL+ en GLX. De hybride aandrijving is verkrijgbaar vanaf de GL + tussenversie. Voor een prijs vanaf € 31.999 biedt de S-Cross een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder handsfree starten, een lederen stuur, automatische klimaatregeling met twee zones, verwarmde voorzetels, dodehoekbewaking, parkeersensoren voor- en achteraan en verstelbare achterzetels. De GLX topversie van de hybride, zoals ons testmodel, heeft een catalogusprijs van € 33.699. Maar in dat geval is de standaarduitrusting overvloedig voor het segment, met de toevoeging van het 9 duim grote infotainmentscherm, het 360° surround camerasysteem, een lederen interieur en gepolijste lichtmetalen velgen. En niet te vergeten: de 5 jaar / 150.000 km garantie die Suzuki standaard biedt op alle modellen.
Ons verdict
De S-Cross Strong Hybrid behoudt de kwaliteiten waarover de Vitara met dezelfde aandrijflijn beschikt, maar dan met een chiquere uitstraling en meer technologie voor een prijs die amper hoger ligt. Daarmee wordt hij even competitief als zijn kleinere broer in zijn strijd tegen de horde compacte SUV’s die te vinden is op de markt.