1. BMW Z4 M – 2006 tot 2008 – ongeveer € 40.000
De huidige Z4 kent geen M-versie, maar de eerste generatie had er wel recht op. En wat voor M: onder de lange motorkap zat een juweel van een atmosferische zescilinder in lijn van 3,2 liter en 343 pk. Die kwam rechtstreeks uit de M3! Daardoor legde deze dragster de 0-100 km/u af in 5 seconden.
2. BMW 507 – 1955 tot 1959 – ongeveer € 1.500.000
Vlak na de oorlog probeerde BMW terug geld te stoppen in een Duitsland dat in volle heropbouw was. Daarvoor mikte het op de Amerikaanse markt en ontwikkelde het een topcabriolet, met een enorm sensuele lijn en een V8 van 150 pk. Helaas verkozen de Amerikanen de krachtigere Mercedes 300 SL en zagen er slechts 254 exemplaren het daglicht. Vandaag neemt het model echter wraak: de BMW 507 is nog gegeerder dan de concurrerende Mercedes!
3. BMW 328 – 1936 tot 1940 – ongeveer € 750.000
Dit is de essentie van BMW: een lichte sportwagen met een zijdezachte en muzikale zescilinder-in-lijn en een schitterend weggedrag. Deze BMW 328 was ongetwijfeld niet de meest exuberante vooroorlogse auto, maar reed wel enorm efficiënt. Vandaag verbaast hij nog steeds door zijn modernisme. Van de 464 exemplaren zal er zeker een voor jou tussen zitten, maar daarvoor zal je eerst moeten sparen…
4. BMW Z1 – 1988 tot 1991 – ongeveer € 50.000
De eerste BMW Z is zonder twijfel de meest originele, met zijn wegzakkende deuren! Voor de rest is deze BMW Z1 bijzonder traditioneel, met een atmosferische zescilinder voorin van 2,5 liter en 170 pk, achterwielaandrijving en mechanische vijfbak. Een aangename auto die vandaag relatief gegeerd is: er werden net iets meer dan 8.000 exemplaren van gemaakt!
5. BMW Z8 – 2000 tot 2003 – ongeveer € 200.000
In 2000 knoopte BMW terug aan met zijn verleden dankzij een rechtstreekse afgeleide van de 507 uit de jaren 50. De gespierde lijnen zijn bijzonder charmant en onder de motorkap vinden we ook een V8 terug. En wat voor een! Die kwam uit de M5 en levert 400 pk, waardoor de Z8 0 tot 100 km/u aflegt in 4,7 seconden. Er werden iets meer dan 5.700 stuks van gemaakt, en er bestond ook een Alpina-versie. Die was merkwaardig genoeg minder krachtig en had een automaat.