1. Nissan Skyline GT-R R34
Het is een mythe, een icoon. De legende wordt nog versterkt omdat hij nooit officieel ingevoerd werd bij ons en omdat hij bij tuners vlot boven 1.000 pk gaat. Zijn motor kan de wildste behandelingen doorstaan. Een perfect seriemodel vinden, is bijna een mission impossible.
De R34-generatie werd gecommercialiseerd van 1999 tot 2002 en beschikt over een motor met zes cilinders opgesteld in een lijn en een vermogen van 280 pk in het geval van de Twin Turbo-versie. Officieel toch, want op de testbank haalt deze krachtbron al snel dertig pk meer. De 4x4-transmissie heeft een speels kantje. Maar liefhebbers van driften gaan liever voor de GTT, een pure achterwielaandrijver.
De R34 wordt alleen verkocht met het stuur aan de rechterkant en vind je bijgevolg vooral in Groot-Brittannië. De prijzen schommelen sterk, naargelang het onderhoudsverleden en de aangebrachte tuning. Reken op 30.000 tot 50.000 euro voor een onberispelijk exemplaar. De zeer zeldzame Z-Tune (met meer dan 500 pk) verandert voor … bijna 500.000 euro (!) van eigenaar.
2. Honda NSX
Dit jaar commercialiseerde Honda een volledig nieuwe NSX, met een hybridemotor van 575 pk. Dat plaatst het originele model weer helemaal in de schijnwerpers, zeker omdat dit beest een soort heilige auto is. Zijn centraal achterin geplaatste V6 met 3 liter (later werd dat 3,2 liter) klinkt memorabel en ontwikkelt 273 of 294 pk. Het is een toonbeeld van evenwicht en raffinement, onder anderen ontwikkeld door Ayrton Senna.
Met zo’n voorgeschiedenis schieten de prijzen van de NSX natuurlijk omhoog. Een mooi exemplaar wisselt vandaag voor ongeveer 50.000 euro van eigenaar. De versies met automatische versnellingsbak zijn minder duur, maar ook minder populair. Deze transmissie vermindert de prestaties en de V6 werd hier afgezwakt (tot slechts 255 pk). De NSX, die gebouwd werd van 1997 tot 2005, vind je nog relatief gemakkelijk in de zoekertjes.
3. Toyota Supra MKIV
Met zijn grote achtervleugel op de achterklep was de vierde generatie van de Supra Turbo gemakkelijk te herkennen. Hij heeft de reputatie onverwoestbaar te zijn en kende enkele brutale tuningversies die geregeld een vermogen boven de 1.000 pk haalden. De Supra is klassieker dan de Nissan Skyline en is een authentieke achterwielaandrijver.
Zijn zescilinder ontwikkelt tussen 220 en 330 pk, naargelang de versie (atmosferisch of turbo). Goed om te weten: veel exemplaren werden uitgerust met een automaat met vier versnellingen die de sensaties wel een beetje afvlakt. Vandaag hebben de meeste modellen die je op de markt vindt, een stuurwiel aan de rechterkant. Reken op ongeveer 20.000 euro voor een mooi exemplaar. Voeg 10.000 euro toe als je een héél mooi exemplaar met stuur links wilt.
4. Mazda RX-7
Dit is zonder twijfel de origineelste van deze bende. In tegenstelling tot de vier andere, is hij niet uitgerust met een zescilinder maar met een rotatiemotor (een wankelmotor voor de kenners). De kleine motor met turbo’s en hoge toerentallen levert een hoog vermogen van dik 250 pk. Heel wat voor een krachtbron met een cilinderinhoud van slechts 1,3 liter.
De FD-generatie werd tussen 1991 en 2002 gecommercialiseerd en heeft een sensuele lijn. Zijn sportieve kant blijkt ook uit het scherpe geluid en het opmerkelijk evenwichtige rijgedrag. Vandaag is de RX-7 relatief bereikbaar. Veel exemplaren met een mooi voorkomen kosten tussen 15.000 en 17.000 euro. Wel vereist de wankelmotor van dit model extra zorgen. Probeer hier, in tegenstelling tot de andere modellen, opgevoerde exemplaren te vermijden.
5. Mitsubishi 3000 GT
Wie herinnert zich deze auto nog? Nochtans kan de 3000 GT een aardig woordje meepraten in dit gezelschap. In zijn versie met drukvoeding ontwikkelde de 3.0 V6-motor 320 pk. Gekoppeld aan een manuele zesbak stonden de prestaties op het niveau van de beste sportwagens. Beter nog: de vier aangedreven en gestuurde wielen verzekerden een heel stabiel weggedrag.
Met een prijs van 15.000 tot 20.000 euro voor de mooiste exemplaren, kunnen we niet stellen dat er echt veel vraag is naar de 3000 GT. In tegenstelling tot zijn rivalen, is de Mitsubishi dan ook eerder een GT dan een sportwagen. Stil, discreet en met een neutraal weggedrag. Dit model werd gebouwd van 1991 tot 2001 en is niet zeldzaam, vooral op de Duitse markt. Profiteer ervan.