Peugeot heeft net de WLTP-cijfers van zijn E-3008 en E-5008 Long Range bekend gemaakt. Met deze twee SUV's heeft Peugeot de titel van de SUV met de grootste autonomie in Europa te pakken! Maar welke van beide modellen staat bovenaan het podium, en vooral: welke andere SUV's halen nog het grootste rijbereik... in theorie?

Advertentie
Advertentie

1. Peugeot E-3008 230 Long Range: tot 700 km autonomie

 

Advertentie
Advertentie

De Peugeot E-3008 werd vorig jaar al voorgesteld, maar werd in eerste instantie enkel als instapversie gelanceerd. De middelgrote SUV is binnenkort eindelijk ook verkrijgbaar als Long Range. Die geniet van dezelfde motor van 170 kW (230 pk) en 343 Nm, maar wordt gevoed door een nieuwe batterij van 98 kWh, waarvan 96,9 kWh daadwerkelijk bruikbaar. Daarmee haalt de op en top Franse elektrische SUV een WLTP-autonomie tot 700 km! Zijn STLA Medium 400 V-platform maakt dan weer een laadvermogen van 160 kW mogelijk, waarmee je in 27 minuten van 20 tot 80% kan bijladen, of tot 150 km aan autonomie kan recupereren in 10 minuten.

2. Mercedes EQS SUV 450+: tot 699 km autonomie

Advertentie
Advertentie

Met amper een kilometer minder rijbereik dan de Franse elektrische SUV, kan de Mercedes EQS SUV als 450+ tot 699 km afleggen op een volle lading ionen. Een bijna-recordautonomie die hij te danken heeft aan zijn enkele elektromotor van 265 kW (360 pk) en 568 Nm, die wordt gevoed door een gigantische batterij van 118 kWh bruikbaar! Eenmaal op reserve kan de EQS SUV maximaal 200 kW aan gelijkstroom opnemen. In theorie voldoende om in 31 minuten van 10 tot 80% bij te laden. Merk op dat deze mastodont van 2.655 kg ook tot 7 passagiers kan vervoeren, net als de elektrische SUV die hem achterna zit.

3. Peugeot E-5008 230 Long Range: tot 668 km autonomie

Advertentie
Advertentie

De Peugeot E-5008 Long Range is de grote broer van de E-3008 en geniet van dezelfde motoren en batterijen als zijn kleinere broer met een lager dak. Hij wordt dus aangedreven door een enkele motor van 170 kW (230 pk) en 343 Nm op de voorwielen, die op zijn beurt wordt gevoed door een in Frankrijk geproduceerde batterij van 98 kWh, waarvan 96,9 kWh bruikbaar. De E-5008 Long Range is wel een stukje groter dan de E-3008 en haalt daarmee 'slechts' een rijbereik van 668 km. Het laadvermogen is echter identiek: tot 160 kW, waarmee je van 20 tot 80% kan bijladen in minstens 27 minuten.

4. Polestar 2 Long Range Single Motor: tot 659 km autonomie

Advertentie
Advertentie

Het is geen overstatement dat Polestar zijn tweede model is blijven verbeteren, ook al werd die al in 2019 voorgesteld! De Polestar 2 Long Range Single Motor haalt dankzij die moeite vandaag een WLTP-autonomie tot 659 km, tegenover 480 km bij zijn lancering. Een afstand die hij in theorie kan afleggen met op één volle batterij dankzij zijn enkele motor achteraan van 220 kW (299 pk) en 490 Nm, gekoppeld aan een nieuwe batterij van 82 kWh. Die laatste kan ook snelladen van 10 tot 80% in 28 minuten dankzij een maximaal laadvermogen op gelijkstroom van 205 kW.

5. Porsche Macan Electric: tot 641 km autonomie

Advertentie
Advertentie

Het is niets minder dan het instapmodel van de Porsche Macan Electric dat deze ranglijst afsluit van de verst rijdende elektrische SUV's die je in Europa kan kopen. Of toch voorlopig. Zijn enkele motor achterin met een vermogen van 265 kW (360 pk) en 563 Nm is in staat om hem maximaal 641 km te laten rijden op een volle batterij. Net als alle andere varianten van de Macan Electric heeft dit naamloze basismodel een grote batterij van 100 kWh.