In april werd de definitieve beslissing genomen om geen lage-emissiezone (LEZ) in te voeren op het volledige Waalse grondgebied, die tegen 2030 enkel nog de allernieuwste dieselwagens zou binnenlaten. En eerder in september 2024 stemde ook de Brusselse regering in om de verstrenging van haar LEZ met twee jaar uit te stellen, meer bepaald voor de Euro 5-dieselmotoren. Die mogen nu nog tot 1 april 2027 vrij circuleren in de hoofdstad. En ook in Vlaanderen is er sprake van een versoepeling of zelfs afschaffing. Waar gaat het precies over?
Voor alle duidelijkheid: de plannen om de Vlaamse lage-emissiezones in Antwerpen en Gent af te schaffen, zijn nog niet concreet. Ze maakten simpelweg deel uit van de startnota voor de vorming van de nieuwe Vlaamse regering van gewezen informateur Bart De Wever (N-VA), die ze wil afschaffen omdat onze auto’s ook zonder die ‘pestmaatregel’ richting elektrificatie verschuiven.
Of het ook echt de bedoeling is om de LEZ af te schaffen, of dat het een eerste voorstel is met een versoepeling als uiteindelijk compromis, is nog niet duidelijk. De Vlaamse partijen willen een regering vormen tegen de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober, tegen dan zullen we meer duidelijkheid hebben over de toekomst van de lage-emissiezones.
Oldtimers weer welkom in Gent en Antwerpen
Wat wel is versoepeld aan de Vlaamse LEZ’s, is dat je sinds 17 mei 2024 weer binnen mag rijden in Gent en Antwerpen met een oldtimer. Daar zijn wel enkele beperkingen voor: je auto moet minstens 30 jaar oud zijn, ingeschreven zijn als oldtimer met een O-plaat en je moet hem op voorhand registreren via het online formulier van de stad. Dit moet maar één keer gebeuren, nadien mag je onbeperkt binnenrijden in de LEZ van Antwerpen en Gent met je oldtimer. Sinds deze lente is het dus weer mogelijk om ons rijdend erfgoed tegen te komen in de Vlaamse steden!
Welke verstrenging van de LEZ in Vlaanderen komt er na 2024?
De toelatingsvoorwaarden voor de LEZ’s in Antwerpen en Gent zijn gelijk. In 2024 mag je enkel binnen met een dieselwagen van Euronorm 5 of hoger, een benzinewagen (of LPG/CNG) met Euronorm 2 of hoger, of een elektrische wagen. Euro 4-diesels komen wel in aanmerking voor een betalende dagpas, die kost 35 euro per dag en kan online of via een parkeerautomaat worden aangekocht. Je kan hier tot 12 keer per jaar (per auto) van gebruik maken.
De Vlaamse LEZ-regels zijn in 2023 ook al eens versoepeld. Aanvankelijk zouden vanaf 1 januari 2025 worden de regels worden verstrengd in Antwerpen en Gent. Vanaf dan zouden enkel nog Euro 6-diesels of nieuwer mogen binnenrijden (Euro 5 met dagpas), en Euro 3-benzinewagens of nieuwer. Die verstrenging is met een jaar uitgesteld naar 1 januari 2026.
Nadien is het nog niet duidelijk hoe de regels zullen evolueren. Een verdere verstrenging lijken de CD&V en N-VA alvast niet op te wachten, beide partijen zouden willen inzetten op een plafond of zelfs een totale afschaffing. Maar alles hangt af van de Vlaamse regeringsvorming, en met welke partijen dit bestuur zal worden gevormd. Met een beetje geluk weten we tegen oktober meer!