1. Mercedes E-Klasse
De referentie van het moment. Zoek je de top in technologie? Kijk niet verder. Hij rijdt zelfstandig in files en haalt zelfs zelfstandig in. De E-Klasse legt de lat op het hoogste niveau. Deze Mercedes is weliswaar geen toonbeeld van dynamiek (behalve de AMG-modellen dan), maar zijn comfort is top. Het astronomische prijskaartje moet je er bijnemen…
Detail: dit is momenteel het enige model dat je automatisch kunt parkeren en manoeuvreren via smartphone zonder chauffeur aan boord. De BMW 5-Reeks kan je alleen in rechte lijn manoeuvreren.
2. Volvo S90
Met de S80 was Volvo een outsider die moest achtervolgen, maar nu zitten de Zweden aan de top van het klassement. En met succes: onder een sobere lijn steekt technologie die niet moet onderdoen voor de Teutoonse top. Originaliteit gecombineerd met een Scandinavische sfeer aan boord.
Detail: de motoren gaan van 150 tot meer dan 400 pk, maar zijn allemaal viercilinders. Soms krijgen ze een hybride duwtje in de rug…
3. BMW 5-Reeks
BMW’s antwoord op de E-Klasse is de volledig vernieuwde 5-Reeks. Het koetswerk straalt sportiviteit uit, maar het is vooral de technologie die indruk maakt, met rijhulp op het hoogste niveau. Op dat vlak doet de 5-Reeks het bijna even goed als de E-Klasse.
Detail: het multimediasysteem met conciërgedienst en volledige connectiviteit is ongetwijfeld een van de beste systemen op de markt.
4. Jaguar XF
De Britse berline werd onlangs volledig vernieuwd. De XF blijft nog steeds discreet elegant en beschikt over een van de meest dynamische chassis van dit moment. Het weggedrag en zijn vooras zijn voorbeeldig. Technologisch hinkt hij lichtjes achterop vergeleken met de drie modellen hierboven.
Detail: de 2.0d viercilinder diesel trekt zich aardig uit de slag onder de motorkap van dit model, maar de 3.0d V6 is geweldig: hij verbruikt nauwelijks meer, maar heeft een monsterkoppel van 700 Nm.
5. Audi A6
Hij bereikt stilaan zijn pensioen, maar doet het nog aardig. Hij krijgt uiteraard niet de laatste nieuwe veiligheidssnufjes, maar kan wel verleiden met heel wat motoren en een topafwerking. Als 3.0 TDI Quattro is hij duur, maar onweerstaanbaar.
Detail: de RS6 Performance met V8 biturbo en meer dan 600 pk is zonder twijfel de meest extreme en efficiënte break op de markt.
6. Lexus GS
Vergeleken met zijn tegenstanders hier heeft de Lexus GS het wat moeilijker om te volgen, zeker omdat het model niet meer van de jongste is. Maar hij kan nog heel wat kwaliteiten voorleggen, zoals zijn afwerking, geluiddemping en volledige uitrusting. Onder de kap geen diesel, maar twee hybrides die een benzinemotor aan een elektromotor koppelen.
Detail: de sportieve GS F doet nog een beroep op een atmosferische V8, terwijl alle concurrenten turbo’s gebruiken. Minder voor de chrono’s, maar beter voor het geluid en de klim in de toeren.