De laatste maanden krijgen we steeds meer berichten in dezelfde richting te horen: heel wat constructeurs schakelen elektrisch een versnelling hoger om tegen 2020 verschillende nieuwe modellen zonder verbrandingsmotor te lanceren.

Maar op dit moment vormen het rijbereik van 100% elektrische voertuigen en hun laadtijd de grootste drempel voor consumenten. Om de elektrische auto bij het grote publiek te laten doorbreken, werken ingenieurs intensief aan het verkorten van de laadtijd, zonder aan de batterijcapaciteit te raken.

Het Japanse Toshiba heeft nu een nieuwe batterij ontwikkeld die iets meer dan 300 kilometer rijbereik toevoegt en daar slechts 6 minuten voor nodig heeft. De ingenieurs hebben de anodes uit grafeen van de lithium-ionbatterij gewijzigd in titaniumoxide en niobium. Het resultaat is tot -10° Celsius perfect bestand tegen koude. Na 5.000 keer herladen te zijn bevat de batterij volgens Toshiba nog steeds 90% van zijn oorspronkelijke laadvermogen.

Deze nieuwe generatie batterijen heet SCIB (Super Charge Ion Battery) en zou in 2019 in productie moeten gaan.