Facelift
Na de komst van de Yaris meet het volledige Toyota-gamma zich geleidelijk een nieuwe neus aan die het kleintje zo goed mogelijk nabootst. De Avensis ontsnapt hier niet aan en poedert zijn gezicht bij: een puntig radiatorrooster, agressieve koplampen en hertekende bumpers. Op papier zijn deze aanpassingen niet overweldigend, maar het kost weinig moeite om het gefacelifte model te onderscheiden van de oude Avensis. Achteraan krijgt de berline nieuwe lichtblokken. Tot slot veranderen nog enkele details, zoals een nieuwe donkerrode koetswerkkleur (die meer klasse uitstraalt) en nieuwe velgen.
Vanbinnen
Niet dat het plots het meest edele interieur geworden is, maar het werd toch op verschillende kleine punten verbeterd: kunststoffen die er waardevoller uitzien, een meer heldere sfeer en vooral een hightech infotainmentsysteem. Dat heet Touch & Go (of Touch & Go Plus op de hogere versies), kan op het internet informatie zoeken over bestemmingen, biedt een goed overzicht van het verkeer, leest je sms-berichten, kan met de stem bediend worden, speelt uiteraard verschillende muziekbronnen af en toont je de weg via gps. Misschien kan er ook eens gedacht worden aan een microgolfoven om een hapje te eten in de file?
Verduiveld dynamisch
In het segment van de grote berlines brengen de bestuurders meer tijd door op de weg dan gemiddeld. Je kunt ze dus best een leuke vierwieler voorschotelen. Dat probeert Toyota te doen met een versterkte carrosserie, een directere besturing en een verbeterde ophanging. Het doel is niet om de Avensis om te toveren in een rallywagen, maar om zijn dynamiek te versterken. Terloops verfijnde Toyota de stroomlijn.
Bij de motoren werd alleen de 2.0 turbodiesel (2.0 D-4D) aangepast, waardoor de CO2-uitstoot daalt tot 119 g/km. Voor bedrijven betekent dat een belasting van 2.031 euro per jaar (of bijna 600 euro minder dan het vorige model) op basis van 7.500 km/jaar.
Op de weg
Tot zover de presentatie, tijd om de weg op te gaan. Om te beginnen, maken we kennis met de tweeliter diesel in breakversie. In het interieur valt de heldere sfeer en het nieuwe en doeltreffende infotainmentsysteem het meest op. Voor grote personen is er geen reden tot feesten, want de rijpositie is te hoog. De vorm van de zetel is ook niet helemaal ergonomisch.
Twee valse noten dus, maar voorts is de Avensis een goed ontworpen product. Hij filtert trillingen en storende geluiden opmerkelijk goed weg. Behalve bij een zware rechtervoet, want het geloei van de diesel is allesbehalve opwindend. En de sportiviteit? We moeten erkennen dat de Avensis niet zo onhandig is als je zou denken: hij gaat vlot door de bochten zonder dat het koetswerk buitensporig beweegt en met een hoog comfortniveau. Natuurlijk zullen sportievelingen de Avensis het uitgesproken onderstuur verwijten bij een enthousiaste rijstijl.
Dat onderstuur is trouwens meer uitgesproken met de grote 2.2 diesel (150 pk), die zwaarder weegt op de vooras. Hij wordt standaard aan een automaat gekoppeld en vervult zijn taak naar behoren, maar zonder veel plezier. Wellicht moeten we wachten op de BMW-blokken, die voorzien zijn over enkele jaren.
De prijzen
In België zijn er drie afwerkingsniveaus (Active, Comfort en Premium), vier motoren (1.6 en 1.8 benzine met respectievelijk 132 en 147 pk; 2.0 en 2.2 diesel met 124 en 150 pk) en twee koetswerkversies. De Belgen houden vooral van de break (Wagon), goed voor 75 procent van de verkoop.
De prijzen beginnen bij 23.220 euro voor de 1.6i berline. Ons advies? Neem de versie die de meeste klanten kiezen: de 2.0 D-4D break in de afwerking Comfort (middelste van het gamma). Die kost normaliter 29.995 euro, maar nu tijdelijk slechts 25.995 euro.