Toyota verzet zich tegenwoordig steeds explicieter en zelfs agressiever tegen de opkomst van de elektrische auto. Het merk is altijd rotsvast blijven geloven in zijn bijna 25 jaar oude hybride technologie en in waterstofaandrijving. Terwijl andere constructeurs op de maatschappelijke evoluties reageren door hun elektrische strategie te versnellen, probeert Toyota om politieke keuzes ten voordele van EV’s tegen te houden. Zo steunde de constructeur in 2019 een voorstel van de regering-Trump om de uitstootnormen voor personenwagens drastisch te versoepelen. Het merk zou volgens Axios begin dit jaar zelfs financiële steun hebben verleend aan Republikeinse congresleden die de rechtmatigheid van de verkiezing van de huidige president Biden betwisten. Geen wonder dat sommige Toyota-aandeelhouders nerveus  worden

Congres

De steun van Toyota aan de vorige Amerikaanse president heeft te maken met de plannen van zijn opvolger: Biden wil de VS na Covid herlanceren door miljarden dollars te pompen in een meer duurzame economie, en zet daarbij voor het wegtransport vooral in op elektrische voertuigen met batterij. Dat past duidelijk niet in de toekomstplannen van Toyota, dat zijn geld op andere technologieën heeft ingezet. Na de aanhoudende steun aan Trump heeft de Japanse autobouwer nu Chris Reynolds, een van zijn topmensen in de VS, naar Washington gestuurd om het congres ervan te proberen overtuigen om de plannen van president Biden aan te passen en de elektrificatie van het land zo sterk mogelijk te vertragen, zo meldt de krant New York Times.

Niet enkel in de VS

De krant bericht dat Toyota trouwens niet enkel in de VS probeert om de elektrische transitie tegen te houden. Het zou ook in het Verenigd Koninkrijk, Europa en Australië in lobbywerk hebben geïnvesteerd en zou aan de Indische regering hebben gezegd dat hun plannen om tegen 2030 een puur elektrisch wagenpark te hebben “onpraktisch” zijn.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: