In april 2020 schreven we dat de Franse groep Europcar Mobility Group aan de rand van de afgrond stond. De verhuurder zat al in heel slechte papieren voor de gezondheidscrisis en heeft sterk geleden onder de opeenvolgende lockdowns en verplaatsingsbeperkingen die elkaar vorig jaar en begin 2021 hebben opgevolgd.
De Duitse groep Volkswagen heeft beslist om Europcar te hulp te schieten door eind juni een bod uit te brengen, dat echter te laag werd geacht. Een tweede poging heeft meer succes gekend want de raad van bestuur van de Franse groep heeft afgelopen woensdag meegedeeld dat de overname door de Duitse reus en zijn partners is goedgekeurd, voor een bedrag van 2,9 miljard euro (schulden van Europcar inbegrepen).
Voor Volkswagen betekent dit een terugkeer naar zijn wortels, want de groep verkocht Europcar in 2006 voor iets meer dan 1,2 miljard euro. Vandaag legt VW weer de hand op de verhuurder omdat de autosector sindsdien ingrijpend is veranderd. Constructeurs beseffen dat klanten een auto vandaag niet meer willen bezitten maar gebruiken. Concreet zijn steeds meer rijbewijshouders bereid om te betalen om een auto af en toe te gebruiken – voor boodschappen of tijdens het weekend – dan om er eigenaar van te zijn.
Europcar, dat zijn autodeelaanbod heeft ontwikkeld met Ubeeqo, kan zijn kennis op dit domein aanbrengen bij VW. Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, heeft trouwens bevestigd dat “een leidend mobiliteitsplatform bouwen een belangrijke pijler is” van de huidige strategie van VW. “Europcar helpt Volkswagen met zijn fleetmanagement en zijn enorme netwerk van stations om zo snel mogelijk zijn doelen te bereiken op het domein van mobiliteitsdiensten”.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: