Toyota heeft tijdens zijn Kenshiki-presentatie naast de toekomstige bZ2X ook nog de Sport Crossover-conceptcar voorgesteld. Deze grote SUV met een aflopende daklijn zagen we voor het eerst op het autosalon van Shanghai in april en zal boven de bZ4X plaatsnemen in het gamma van de 6 toekomstige elektrische wagens van Toyota. De productieversie van het model komt in 2024 op de markt in China, alvorens in 2025 over te steken naar Europa. Misschien wel met de naam bZ5X?
Toyota blijft geloven in waterstof
Maar Toyota richt zich niet enkel op elektrische wagens, of toch niet enkel op batterijen. De constructeur blijft rotsvast geloven in waterstof. Er komt dan ook een nieuwe generatie brandstofcel op waterstof op de markt in 2026. Die zou de autonomie van waterstofauto's verder vergroten en vooral hun productiekost verlagen. Deze brandstofcel zal voor verschillende toepassingen worden ingezet, en dus ook voor personenwagens. Toyota wil ook een Hydrogen Factory oprichten in Europa, die onder meer deze nieuwe generatie brandstofcel moet produceren.
Manuele versnellingsbak voor EV's en nieuwigheden voor de Lexus RZ
Ook Lexus was van de partij op de Kenshiki-meeting. En hoewel het premiummerk geen grote nieuwigheden had om voor te stellen in Brussel, waren er wel enkele aankondigingen. Na overtuigende tests in Japan zet het merk de ontwikkeling voort van zijn manuele versnellingsbak voor elektrische wagens. Een goedkopere variant van de RZ met voorwielaandrijving komt volgend jaar ook naar Europa, net als het fameuze One Motion Grip-stuur dat we al konden testen op de Japanse elektrische SUV.