BMW zet zijn elektrische offensief verder en vindt zijn zakenberline 5 Reeks opnieuw uit als i5 ter gelegenheid van de nieuwe generatie van het iconische model. In tegenstelling tot eeuwige rivaal Mercedes, dat voor een duidelijke splitsing kiest tussen zijn elektrische EQ-gamma en zijn verbrandingsmodellen, met in dit segment de EQE en de E-Klasse, zet BMW zijn 5 Reeks en i5 op dezelfde technische basis. Esthetisch gezien behoudt de BMW 5 hetzelfde uiterlijk, of je nu voor een verbrandingsmotor, plug-inhybride of een volledig elektrische versie kiest.

Grootheidswaanzin

En daarmee ook hetzelfde XXL-formaat! Voor zijn nieuwe generatie heeft de Duitse berline niet gelet op een centimetertje meer. Hij werd dan ook bijna 10 cm langer (+ 97 mm) en breekt daarmee door de symbolische grens van 5 meter: 5,06 m. Dat is een formaat dat je eerder voor een 7 Reeks zou verwachten... moest dat model niet ook zijn gezwicht voor de grootheidswaanzin, waardoor de nieuwste generatie van de luxeberline voortaan 5,39 m lang meet. Hiermee neemt de i5 in ieder geval afstand van de Mercedes EQE, die zich tevreden stelt met 4,95 m aan carrosserie. In de praktijk is het wennen aan deze nieuwe afmetingen (met zijn 1,90 m is hij ook 32 mm breder geworden dan de vorige 5 Reeks). Maar natuurlijk zijn er voldoende camera’s en andere moderne elektronische hulpjes (parkeerhulp vanop afstand, enzovoort) om je ter hulp te schieten. En dan is er nog de mogelijkheid om te kiezen voor meesturende achterwielen, standaard op de i5 M60 xDrive, om de draaicirkel te verkleinen.

Iconic Glow

Esthetisch gezien is de i5 minder opvallend dan zijn grote broer i7, die veel minder op Europese klanten is gericht. Het detail waarmee hij wel opvalt, is de Iconic Glow-grille. Het is alsof de i5 zijn grote mond omlijnt met lichtgevende lippenstift. Hier en daar zijn er nog enkele kleine designdetails die specifiek zijn voor deze nieuwe generatie, zoals de ‘5’ achter de achterste zijruiten en de zwarte zijschorten die in ‘golven’ over de achterbumper lopen.



Royale binnenruimte

De nieuwe afmetingen van de 5 Reeks maken hem gelukkig niet enkel onhandiger tijdens manoeuvres! De wielbasis die nu bijna 3 meter bereikt (2.995 mm) en het bijna 4 cm hogere dak (+ 36 mm) zorgen voor een royale zitruimte op de achterbank. Zoals steeds binnen dit segment, zijn het vooral de zijdelingse passagiers achterin die worden vertroeteld en wordt het middelste zitje opgeofferd. De i5 behoudt dan ook de dikke transmissietunnel van de 5 Reeks met verbrandingsmotor...

Qua koffer kan de i5 een redelijk volume van 490 liter voorleggen, met een grote opening en een kleine opbergruimte onder de dubbele bodem om oplaadkabels in op te bergen. Een extra ruimte onder de motorkap is er niet.

Technologisch uitstalraam

Qua interieurdesign mengt de BMW i4 enkele welkome innovaties en soms irritante details. De deurhendels zorgen er bijvoorbeeld voor dat je je pols moet draaien om de deuren te openen. De menustructuur voor de werking van de klimaatcontrole en diverse verwarmingsmogelijkheden is ook vrij complex. Zo lijkt het onmogelijk om de zetelverwarming voor de bestuurder en passagier tegelijk in te schakelen. Als je op het stoelpictogram aan jouw kant van het scherm klinkt, verdwijnt de pop-up die de functie aan passagierskant activeert, en vice versa. Een spelletje dat lang kan duren als je met twee in een ijskoude cabine zit...

Maar afgezien van deze storende details, waaraan je meestal snel went, merken we wel een uitstekende algemene afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen op (met voor de eerste keer bij BMW ook de mogelijkheid van een vegan interieur). De ‘BMW Interaction Bar’ die standaard wordt meegeleverd op de i5 zorgt ook voor een premium gevoel. Het is een meerkleurige lichtgevende balk met aanraakgevoelige bedieningselementen die zich over de hele breedte van het dashboard uitstrekt.

Kantoor of speelkamer

Het strakke interieur laat weinig ruimte over voor fysieke knoppen. BMW doet echter niet mee aan de wedstrijd van het grootste scherm zoals het Hyperscreen van Mercedes, of aan de driedubbele displays met eentje voor de passagier, zoals bij Porsche te vinden is. De i5 stelt zich tevreden met een gebogen dubbel schermpaneel dat in de meeste moderne BMW’s zit. Het omvat een bestuurdersdisplay van 12,3 inch en een centraal infotainmentscherm van 14,9 inch. Dit iDrive-systeem draait op OS 8.5, met de nieuwste connectiviteitsfuncties en een over het algemeen intuïtieve ergonomie (op de hierboven benoemde details na) dankzij de ‘QuickSelect’-functie, die dankzij snelkoppelingen voorkomt dat je door submenu’s moet navigeren. 

Als goede zakenberline kan de i5 ook worden omgetoverd tot een mobiel kantoor. Maar ook tot een speelkamer! Om de laadtijd te doden, is het bijvoorbeeld mogelijk om gemakkelijk te verbinden met de AirConsole-app. We hebben het getest: het is echt kinderspel. De inzittenden van de auto kunnen de QR-code op het scherm scannen en hun smartphone wordt onmiddellijk omgetoverd tot een gamecontroller.



81,2 kWh netto

Op technisch vlak begint de i5 zijn carrière met twee varianten: de eDrive40 (achterwielaandrijving en 250 kW/340 pk, 430 Nm) en de sportieve versie die we hier hebben getest, compleet met ‘M’-badge. Deze i5 M60 xDrive krijgt twee elektromotoren en daarmee ook vierwielaandrijving, met een totaal vermogen van 442 kW/601 pk en tot 820 Nm! In beide gevallen zit er een lithium-ionbatterij van 83,8 kWh bruto/81,2 kWh netto in de bodem. De eDrive40 kan 582 km WLTP-autonomie voorleggen, tegenover 511 km voor de M60 xDrive.

In de praktijk haalden we in winterse omstandigheden een reëel verbruik van 21,1 kWh/100 km in woon-werkmodus, dus met rustig rijden op de snelweg. Dat moet een actieradius opleveren van ongeveer 380 km. Maar de i5 M60 xDrive moedigt je ook aan om regelmatig het onderste uit de kan van 820 Nm te halen! In dat geval komt het gemiddelde eerder op 25 tot zelfs 30 kWh/100 km te liggen...

Complete sportieveling...

Maar het goede nieuws is dat deze i5 M60 xDrive allesbehalve zomaar een katapult op batterijen is in een rechte lijn. Want hoewel er nu al heel wat elektrische ‘pseudo-sportwagens’ op de markt zijn met verpletterende acceleratiecijfers, zijn er maar weinig zo overtuigend als deze Beier op hoogspanning bij dynamisch rijden. De acceleraties zijn ook in dit geval best indrukwekkend (0 tit 100 km/u in 3,8 seconden), maar de gestuurde dempers, de remmen, de vierwielsturing, de elektronische hulpjes, enzovoort, werken ook in perfecte harmonie om uitstekende bochtenprestaties te leveren. Toegegeven, het beestje weegt een forse 2.380 kg, wat je soms wel voelt bij het remmen. Maar over het algemeen wordt dit gewicht knap gecompenseerd door de efficiëntie van het chassis en de aandrijflijn.

... maar ook comfortabel!

Nog meer goed nieuws is dat de i5 M60 xDrive, als een echte Jekyll & Hyde, zijn veelzijdigheid niet opoffert voor deze sportieve kunde. Hij is niet soft, maar zijn demping in de comfortmodus is erg geslaagd. Het regeneratief remmen werkt ook voorbeeldig in de automatische modus. En vooral de geluidsisolatie is uitstekend, wat doet vermoeden dat lange ritten niet erg vermoeiend zullen zijn. Ben je dat van plan, weet dan dat je kan snelladen tot 205 kW. We hebben het getest aan een Ionity-lader en wisten van 19 tot 60% bij te laden in precies 18 minuten. De boordlader kan dan weer wisselstroom aan tot 22 kW.

Prijs BMW i5 M60 xDrive

Hoewel de i5 al te krijgen is vanaf 73.700 euro, draagt de M60-versie de instapprijs tot aan de grens van 110.000 euro: 109.300 euro om precies te zijn. Toegegeven, deze versie koppelt de drie universa van BMW feilloos aaneen: die van de 5 Reeks-zakenberline, die van de ‘i’ elektrische mobiliteit en die van de sportieve M-modellen. Maar dit gelukkige huwelijk heeft zijn prijs. Des te meer omdat, hoewel de standaarduitrusting al vrij uitgebreid is, de aanlokkelijke kleine opties nog steeds talrijk en duur zijn. Ons testmodel had uiteindelijk een catalogusprijs van 132.460 euro...

Ons verdict

De i5 M60 xDrive is een ontegensprekelijk getalenteerde berline die op heel wat gebieden uitblinkt. Een complete atleet, dus. Maar heb je niet per se een dergelijk vermogen onder je rechtervoet nodig, dan is de ‘gewone’ i5 eDrive40 aanzienlijk goedkoper.