Dit is hier een werkelijke 'naked' sportieve, daar hij alles met de Daytona deelt (met uitzondering van de carrosserie en het stuur). Hiermee duidt hij ook het begin aan van een nooit ontkende success story! Maar welk is het kundige recept waarvan onze Britse vrienden het geheim hebben? Het houdt in één zin: een supermotor in een super chassis! Dit ziet er simpel uit...en toch slaagt Triumph er sinds tientallen jaren het best in om het recept continu en zachtjes aan te passen.

Een smoel

Men herkent de Speed tussen duizend, vanuit welk jaar het model ook komt. Zijn dubbele koplamp, zijn bondige stijl, zijn broddelwerk dat dient te fungeren als motor (maar minder en minder gebroddel aangezien elke evolutie het ene of andere uitsmijt), zijn kenmerkend chassis dat hem onnavolgbaar maakt. De evolutie van 2008 maakt hier ook geen inbreuk op en men moet al een geoefend oog hebben om de fijne wijzigingen te onderscheiden: nieuwe wielen benadrukt door een achter monoarm, nieuwe Brembo remklauwen, zwarte vorkkokers, een gemodelleerd achterste met een aangenamer zadel voor een eventuele passagier, ... de rest is maar detail.

Triple

De beroemde Triple, fabrieksmerk van Hinckley, houdt een 1.050cc in en ontwikkelt meer dan 130pk, met een alomtegenwoordig koppel op elk toerental. Zoek niet verder: dit is hét geluksgeheim! De Triple rukt zich weg op elke toer, vol van laag naar hoog in de teller. Geen enkel ademgebrek, geen enkele time-out, een werkelijk wonder! Met deze Triple ligt het plezier overal te pakken: zowel in het strelen van de rode zone, net zoals men dit met een viercilinder zou doen, als genieten van de fantastische versnellingen die de Speed en zijn inzittenden vooruitdrijven. Onze motor werd voorzien van Arrow uitlaten, de uitrusting die door Triumph gekozen werd om zo een volledige gamma uitlaten te kunnen bieden specifiek voor de 'Engelse'. Meerdere afwerkingen zijn mogelijk voor de Triple. Deze waarvan wij genieten en die de dubbele plaats inneemt onder het zadel, ziet er esthetisch harmonieuzer uit dan de standaarduitlaten, te bondig naar onze mening, en het geluid die eruit komt is dragelijk voor de buren. Bovendien is de klank buitengewoon opwindend voor de piloot dankzij een goed bestudeerde toevoer, die bijdraagt aan de sensaties aan het stuur.

Scalpel

En wat het stuur betreft, laat ons maar genieten van de schitterende Magura, afgestempeld Triumph met gedifferentieerde diameter. Hij biedt een dynamische rijhouding, perfect geschikt voor de aanval. Het zadel, iets te hoog bij stilstand, zal de kleinste onder storen, met bovendien een te kleine draaicirkel die de manoeuvres ook niet vergemakkelijken. De motor verrast met zijn beschikbaarheid op elk toerental en zijn handigheid. De Speed voelt zich toch beter op de baan want daar ligt zijn speelterrein en daar barsten ook de kwaliteiten van zijn chassis uit. De harde maar precieze ophanging geven aan zijn gedrag de nauwkeurigheid van een scalpel samen met een aanvaarbaar comfort. Men moet toegeven dat tussen de Arrow uitlaten en de carrosserie-elementen (motorblok of windscherm) onze Speed ook voorzien was van een zadel met gel waarover ons achterste tijdens de volledige testrit dankbaar was. De Speed slaat razendsnel over van de ene bocht naar de andere dankzij de combinatie van een topchassis en een motor waarvan het imago niet meer te bewijzen valt. Hier hoeven enkel nog de remmen te werken om de volgende bocht te kunnen bereiken. En men meet hier ongetwijfeld de voornaamste evolutie van het model 2008. Het vorige model met Nissin remklauwen werd eenstemmig bekritiseerd. Triumph luisterde naar de klachten en deed zijn huiswerk knap over. De Brembo remklauwen zijn bijtend, met een feeling op de millimeter en een uitzonderlijke kracht qua snelheidsvermindering: de remmen van de Speed wekken enkel nog complimenten op en hijsen zich op het niveau van chassis en motor.

Gebreken?

Gebreken? Wie heeft geen?... Wij kwamen twee of drie keer in de verkeerde (neutrale) versnelling terecht ; wij werden van kop tot teen beklad door een onvermijdbare regenbui ; wij vonden het dashboard aangenaam maar vonden vooral een afwezige benzinemeter ; wij reden smekend af van de autosnelweg wegens een optioneel en veel te klein windscherm (in tegenstelling tot deze van de "Street") ; wij pestten in de bebouwde kom tegen de ontgoochelende draaicirkel (beroemde ziekte bij talrijke motors) en vonden uiteindelijk geen enkele plek waar men de minste bagage konden vastzetten. En wat? De Speed heeft nooit beweerd als functievoertuig te moeten handelen, waarom het hem dan kwalijk nemen? Aan 11.390€ biedt hij alles wat een prachtig speelgoed aan zijn eigenaar te bieden heeft.