Legendarisch, angstaanjagend, wild, ... De TVR Cerbera Speed 12 is niet in woorden te beschrijven. Zelfs de baas van TVR in die tijd besloot de auto niet op de markt te brengen, want te bruut. En dat zegt genoeg.
7,7 liter-V12!
We keren terug naar het begin van de jaren ’90. Gezien de populariteit van het langeafstandsracen met verschillende grote merknamen op de startgrid van Le Mans, wou TVR ook meedoen aan de competitie. Met dit als doel voor ogen, creërde het kleine Britse ambachtelijke merk een monster: de Project 7/12. Onder de motorkap ligt een van de meest waanzinnige motoren aller tijden: TVR voegde twee huisgemaakte zescilinders-in-lijn samen tot een 7,7 liter-V12 van 800 pk. Een duivels vermogen, zeker als je rekening houdt met het gewicht van amper een ton en het totale gebrek aan veiligheidssystemen.
Matige resultaten
Hoewel het racemonster van TVR het potentieel had om de concurrentie de stuipen op het lijf te jagen, bleven de resultaten achterwege. Regels die de motor beperkten tot 675 pk, een gebrekkige betrouwbaarheid en een nogal wild rijgedrag zorgden ervoor dat de TVR nooit een vuist kon maken tegen de McLaren F1 in de GT1-klasse.
Epiloog
De geschiedenis van deze bolide stopte daar echter niet: in 2000 keert TVR terug naar de tekentafel en kondigt het de Cerbera Speed 12 aan. Deze keer wil het merk in de GT2-klasse opkomen en een auto voor de openbare weg ontwikkelen. Op het circuit rijgde TVR de successen aaneen tussen 2000 en 2002, maar de straatversie rolde nooit van de band. Op een avond besloot Peter Wheeler, de toenmalige baas van TVR, namelijk naar huis te rijden met het prototype van de straatversie. De volgende dag kwam hij doodsbang terug en besloot hij de ontwikkeling stop te zetten. De auto was namelijk te krachtig en wild voor de openbare weg! Klanten die reeds een bestelling hadden geplaatst, kregen hun geld terug en het project werd stopgezet.
Slechts één auto, het prototype, werd dus gebouwd. De TVR Speed 12 met de nummerplaat ‘W112 BHG’ werd in augustus 2003 door de baas zelf verkocht, al was de auto pas twee jaar later echt af. De cijfers zijn waanzinnig: 850 pk, manuele versnellingsbak, geen enkel elektronisch veiligheidssysteem en een ton op de bascule. In 2010 kwam hij bij de huidige eigenaar terecht en in 2014 werd de auto grondig vernieuwd, waarna hij enkele keren werd voorgesteld op concours d’élégance. Een unieke kans om een unieke wagen te kopen, dus sla je slag bij Silverstone Auctions die hem op 20 mei in Northampton (VK) verkoopt.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: