Een gebruikte auto kopen is spannend, maar ook risicovol als je niet goed weet waarop je moet letten. Deze complete inspectiegids helpt je om op een systematische manier alle belangrijke punten te controleren.
Eerst het papierwerk
Begin je inspectie met het controleren van alle documenten. Het belangrijkste zijn het inschrijvingsbewijs (in twee delen!) en het gelijkvormigheidsattest. Ga na of het chassisnummer op deze documenten overeenkomt met het nummer dat in de wagen is geslagen.
Is de auto al gekeurd voor verkoop? Dan moet er een document aanvraag tot inschrijving aanwezig zijn. Dit formulier blijft 60 dagen geldig.
Het laatste keuringsbewijs geeft al een eerste idee over de technische staat van het voertuig. Als hier opmerkingen op staan vermeld, kijk je deze zeker na.
Een verkoper die zijn wagen goed onderhouden heeft, kan een volledig ingevuld onderhoudsboekje laten zien (met stempels van de garage). Is de wagen niet bij een officiële dealer onderhouden, dan kunnen facturen van onderhoud en reparaties een goed beeld geven van de onderhoudshistoriek. Ontbreekt alle onderhoudsdocumentatie? Wees dan extra waakzaam.
Tot slot biedt de Car-Pass interessante informatie. Vergelijk de kilometerstand met wat je ziet op het dashboard. De Car-Pass toont of de wagen een tijdje heeft stilgestaan en ook schadegevallen, ongevallen of terugroepacties door de fabrikant staan op de Car-Pass vermeld.
Carrosserie, lakwerk en ruiten
Is het papierwerk in orde? Dan is het tijd om de wagen zelf te bekijken. Start met een inspectie van de buitenkant.
Controleer de ruiten op barsten, krassen of sterretjes. Herstelde sterretjes zijn geen probleem, maar een niet-gerepareerde ster kan verder barsten en leiden tot afkeur bij een volgende controle.
Bekijk of alle koetswerkpanelen mooi op elkaar aansluiten. Zijn de naden ongelijk, dan kan dit een teken zijn van een herstelling na schade. Zo’n herstelling kan je soms ook opmerken doordat je kleurverschil ziet in de lak. Krassen of kleine deuken hier of daar zijn bijna onvermijdelijk bij een tweedehandswagen. Als dit soort schade je toch stoort, kan een carrossier dit achteraf herstellen.
Controleer het lakwerk op bubbels - een teken van beginnende roest. De randen onderaan de deuren en aan de wielkasten zijn plaatsen die vaak roestgevoelig zijn.
Bekijk ook of de blanke lak niet loslaat op sommige plaatsen. Dit geeft opvallende doffe plekken op het lakwerk.
Loop ook even de rubbers van de portieren en ramen na. Zijn deze hard of gescheurd, dan kan dit vochtproblemen en condens veroorzaken.
Wielen en ophanging
Vervolgens lopen we nog een rondje rond de wagen. Controleer of aan elke kant hetzelfde merk en type band gemonteerd is. Liefst zie je 4 dezelfde banden, maar het is ook toegelaten om op de wielen op de ene as andere banden te hebben dan op de andere as. Banden van een heel goedkoop of onbekend merk kunnen een teken zijn van besparingen op onderhoud.
Check of de banden nog voldoende profiel hebben, zoniet moet je rekening houden met extra kosten voor een nieuwe set. Zijn de banden niet gelijkmatig afgesleten? Dit kan een teken zijn dat de wagen niet goed uitgelijnd is. Dit is mogelijk een gevolg van slecht onderhoud of een herstelling na schade.
Nu je toch op je knieën zit, controleer je de schokdempers op eventuele lekken en inspecteer je de remschijven en -blokken. Deze onderdelen zijn gemakkelijk te vervangen, maar wees je bewust van de mogelijke bijkomende kosten.
Onderzijde
Sla de onderkant van de wagen niet over. Ook hier valt heel wat te ontdekken met een snelle controle.
Inspecteer de bodemplaat, chassisbalken en dorpels op roest of beschadigingen. Vliegroest (oppervlakkige roestvorming) is normaal, maar brokkelt de roest af of zie je zelfs gaten verschijnen, dan is er wel degelijk iets aan de hand.
Het uitlaatsysteem is meestal goed zichtbaar van voor tot achter. Dit kan je gemakkelijk controleren op roest.
Kijk na of je lekkages ziet onderaan de wagen of op de grond. Dit kunnen donkere plekken of verse druppels zijn. Een motor kan soms een beetje “zweten”, maar niet overmatig.
Interieur
De toestand van het interieur vertelt veel over het gebruik. Controleer stoelbekleding op slijtage en beschadigingen. Kijk naar de staat van het stuur, versnellingspook en pedalen. Stemt de slijtage niet overeen met kilometerstand? Dan kan dit wijzen op onzorgvuldig gebruik of misschien zelfs fraude (het zogenaamde “terugdraaien van de teller”).
Neem plaats achter het stuur en test alle elektrische functies (ramen, spiegels, stoelen, radio, navigatie…). Ga zeker na of de airconditioning en verwarming nog goed werken.
Let op muffe geuren, want deze kunnen een teken zijn van insijpelend water of andere lekkages in het interieur. Hef de matten en vloerbedekking op en speur naar vochtplekken. Hetzelfde kan je doen in de kofferbak.
Motor
Nu je in de wagen zit, kan je de motor te starten. Bekijk bij het starten of er geen abnormale dashboardlampjes blijven branden. Let ook op of er aanhoudend veel rook of rook met een verdachte (blauwe of donkere) kleur te zien is. Dit kan een eerste indicatie zijn dat er iets mis is aan de motor.
Open de motorkap en beoordeel het algemene uitzicht van de motor. Een motor die te proper is voor een hoge kilometerstand heeft misschien iets te verbergen. Een motor die erg smerig is door olie en aangekoekt vuil heeft misschien last van olieverlies.
Leg je oor te luister als de motor draait. Tikkende of schurende geluiden horen niet bij een goed draaiende motor.
Check of alle vloeistoffen het juiste niveau hebben. Inspecteer slangen en riemen op hun conditie. Scheuren of barsten zijn uit den boze.
Proefrit
Be je tevreden met wat je tot nu gezien hebt, dan is de volgende stap een proefrit.
Een testrit is essentieel en de verkoper moet je dan ook de mogelijkheid geven om zelf als bestuurder aan verschillende snelheden en op verschillende soorten wegen te rijden. Wil de verkoper dit liever niet, dan is het tijd om achterdochtig te worden.
Test alle versnellingen (ook achteruit) en heb aandacht voor het koppelingspedaal. Als de bediening opvallend zwaar aanvoelt, dan kan de koppeling aan het eind van zijn Latijn zijn.
Terwijl je rijdt, mag je niets voelen trillen of kloppen in het stuur. Ook andere opvallende geluiden of trillingen, zoals hard bonken bij oneffenheden in de weg, zijn meestal een weggever voor ophangingsproblemen. Let er ook op dat de auto rechtuit rijdt en niet vanzelf afwijkt naar één kant.
Nu is het ook je kans om de remmen te testen. Doe dit bij verschillende snelheden om te zien of ze goed reageren. Ook nu mag de wagen niet van zijn traject afwijken.
Absolute afkeurpunten
Als je de wagen op al deze punten gecontroleerd hebt, dan heb je een heel goed beeld van de staat van de wagen. Als er gebreken zijn, dan is dat niet meteen einde verhaal. Wat niet in orde is, kan vaak hersteld worden en kan gebruikt worden als argument in de prijsonderhandeling.
Afsluiten doen we met wat volgens ons wél goede redenen zijn om niet te kopen:
- Chassisnummer komt niet overeen met papieren
- Ernstige roestvorming aan dragende delen
- Lekkage van olie of koelvloeistof
- Overgeslagen onderhoudsbeurten of ontbrekend onderhoudsoverzicht
- Vreemde motorgeluiden
- Ernstige schadehistoriek
Een grondige inspectie kost tijd, maar kan je wel duizenden euro's aan onverwachte reparaties besparen. Twijfel je na je eigen inspectie? Je kan de auto dan altijd nog laten keuren door een onafhankelijke partij. De kosten hiervan wegen niet op tegen het risico van een miskoop. Succes!