De Dacia Duster is een absolute prijsbreker. Een praktische no-nonsense wagen voor een onverslaanbare prijs. Geen wonder dat de verkoop loopt als een trein. Binnen het merk moet de Duster alleen de Sandero laten voorgaan qua populariteit, maar de Duster was wel de best verkochte SUV in Europa in 2024.

Advertentie
Advertentie

De basis: veel waar voor weinig geld

Ten opzichte van de vorige generatie is deze Duster - die in 2024 werd gelanceerd - volwassener, comfortabeler en moderner. Dat hij tegelijk amper duurder is geworden, is bijna niet te vatten. Voor 19.190 euro is de basisversie met ECO-G 100 motor (bifuel op benzine en LPG) de jouwe. Voor dat geld kan je een “ijswitte” Duster met zwarte sierlijsten en zwarte 16” stalen wielen op je oprit parkeren. In de basisuitrusting zitten onder andere een rijstrookwaarschuwing- en assistent en de nodige andere veiligheidsvoorzieningen, een snelheidsregelaar, parkeersensoren achteraan en een asymmetrisch neerklapbare achterbank. Kijk, we moeten het zeggen zoals het is: als je een praktische auto zoekt om je gezin van A naar B te brengen zonder meer, dan is dit alles wat je werkelijk nodig hebt.

Maar met zo’n lage basisprijs, kunnen we ons misschien wel iets extra permitteren… Zo denken trouwens de meeste Dacia-kopers. Uit de cijfers blijkt dat ze niet zoeken naar de absoluut laagste prijs, maar wel hoe ze het meeste waar voor hun geld krijgen. Dat is dus ook wat wij zullen doen.

Motorisatie: de gulden middenweg

Als we de configurator op de Dacia website openen, dan is het kiezen van de motor de eerste stap. Zoek niet naar een diesel-variant, want die is in deze generatie niet langer verkrijgbaar. In de plaats daarvan vinden we de mild hybrid TCe 130 en full hybrid HYBRID 140. In onze uitgebreide test van de Dacia Duster kon je al lezen dat onze voorkeur uitgaat naar de gulden middenweg, de TCe 130.

Wie een automatische versnellingsbak wil, wordt verplicht te kiezen voor de HYBRID 140, aangezien die enkel in combinatie met deze motor te verkrijgen is. We noteren ook dat de TCe 130 het meeste mag trekken, namelijk 1.500 kg geremd, tegen slechts 750 kg voor de duurdere HYBRID 140.

Advertentie
Advertentie

Uitrustingsniveau Journey

Door te kiezen voor een hybride motor, slaan we ook meteen het basisniveau ESSENTIAL van de uitrusting over. In combinatie met de TCe 130 motor kunnen we nog kiezen tussen de uitvoeringen EXPRESSION, EXTREME en JOURNEY.

EXPRESSION biedt al heel wat extra’s, maar de meerprijs van een hoger uitrustingsniveau is zo bescheiden dat we het niet kunnen weerstaan. Het verschil in uitrusting tussen de EXTREME en JOURNEY is klein. De EXTREME wil het leven van mensen die graag buitenactiviteiten doen aangenamer maken met handige extra’s als wasbare zetelbekleding, rubber vloertapijten, draaibare dakdragers en Hill Descent Control. Wij denken echter dat de meeste mensen hun verplaatsingen uitsluitend in de stadsjungle zullen doen. In dat geval is de JOURNEY de meest aangewezen keuze. Die upgrade kost ons 1.700 euro, maar wat je ervoor terugkrijgt is zeker de moeite waard:

  • Automatische airconditioning
  • Handenvrije instap- en startkaart
  • Geconnecteerde navigatie (incl. Apple CarPlay en Android Auto)
  • Audiosysteem met 6 luidsprekers
  • Elektrisch inklapbare (verwarmde) buitenspiegels
  • Draadloze smartphonelader
  • Donker getinte ruiten achteraan
  • Elektrische handrem
  • Mistkoplampen
  • Dubbele koffervloer
  • 12V-aansluiting in de koffer
  • 18” in plaats van 17” velgen

Opties en pakketten

Voorlopig zitten we op een totaal van 24.190 euro. Het “ijswit” willen we graag wisselen voor een mooie metallic lak (“Cedergroen" is onze favoriete kleur). Hiervoor betalen we 550 euro. Andere mogelijkheden voor velgen of zetelbekleding zijn er niet. Niet dat we hier nood aan hebben, want beide zien er prima uit.

Rest ons nog te kijken naar de optionele extra’s. Dat zijn er niet veel. Verwarmde voorzetels in combinatie met een in de hoogte regelbare bestuurderszetel met lendenregeling plus een in de hoogte regelbare passagierszetel kosten 320 euro. Het City Pack met dode hoek-waarschuwing, parkeersensoren vooraan en een 360° camera heb je voor 450 euro extra.

Als we deze opties toevoegen, dan komen we uit op een zéér respectabele 25.510 euro. Geen wonder dat bijna niemand voor een kale basisversie gaat als we met een heel erg mooi uitgerust exemplaar maar net boven de 25.000 euro eindigen.

Advertentie
Advertentie

Conclusie: onverslaanbaar in zijn segment

Onze optimale configuratie is de Dacia Duster TCe 130 in JOURNEY uitvoering met enkele extra’s voor een totaalprijs van 25.510 euro. Met zo’n prijs is een vergelijking maken met concurrenten in hetzelfde segment eigenlijk niet mogelijk. De grootste rivalen komen misschien nog uit het Oosten, met bijvoorbeeld de Omoda 5 en de MG HS. Maar ook zij zitten met hun basismodel (met een niet-hybride benzinemotor) al boven de prijs van de door ons geconfigureerde Dacia Duster. Wie op zoek is naar een goed uitgeruste, modern ogende en vooral budgetvriendelijke SUV, kan dus simpelweg niet anders dan deze Dacia Duster in overweging nemen.

Advertentie
Advertentie