Yeelen Möller

20 JAN 2025

Test: Volkswagen ID. Buzz LWB 7 plaatsen, de betere Buzz?

Een paar jaar na zijn lancering is het hippe elektrische busje van Volkswagen nu ook verkrijgbaar als lange versie. Niet omdat er meer ruimte nodig was, maar wel omdat deze Buzz XL de enige is met 7 zitplaatsen! Is dit de ID. Buzz die je moet hebben?

{"fr":"Volkswagen ID. Buzz vert et blanc roulant sur une route de campagne.","nl":"Groene en witte Volkswagen ID. Buzz rijdt op een landelijke weg."}
{"fr":"Volkswagen ID Buzz vert sur route sinueuse avec paysage montagneux.","nl":"Groene Volkswagen ID Buzz op kronkelende weg met bergachtig landschap."}

"De ID. Buzz LWB biedt eindelijk de 7 zitplaatsen die je verwacht van een personenbusje. Verder schippert hij tussen een personenwagen en een “echt” busje, met alle voor- en nadelen van dien."

Het meest charmante busje op de markt? Dat moet haast wel de Volkswagen ID. Buzz zijn, die met zijn retromoderne design zowel een publiek aanspreekt dat de originele T1 en T2 (opnieuw) waardeert, als grote gezinnen op zoek naar elektrisch vervoer. Maar het ontbrak het originele model uit 2022 nog aan één belangrijke eigenschap: 7 zitplaatsen, ondanks zijn al vrij grote formaat! Daar brengt deze nog grotere ID. Buzz LWB verandering in, ook bekend als de “Volkswagen ID. Buzz 7 plaatsen”. Naast twee extra zitjes heeft het elektrische busje ook een grotere batterij én een krachtigere, maar ook zuinigere elektromotor gekregen. Zijn daarmee alle gebreken van het origineel opgelost?

Advertentie
Advertentie

Design

Eerlijk: je moet al een heel goede bril hebben om het verschil tussen de “gewone” ID. Buzz en deze lange versie met het blote oog te zien. Nochtans is er 25 cm verschil tussen de twee (4.712 mm vs. 4.962 mm), een extra lengte die volledig ten goede komt van de wielbasis (2.989 mm vs. 3.239 mm) en dus benut kan worden om meer binnenruimte te scheppen. De breedte (1.985 mm) en de hoogte (1.937 vs 1.924 mm) bleven wel zo goed als identiek, net als de bumpers, lichtblokken en andere designdetails.

Zoek de 2 verschillen

Hoe je het verschil tussen een korte en een lange Buzz dan kan zien zonder je meetlat boven te halen? Aan de zijdelingse schuifdeuren! Die van de Buzz met 7 zitplaatsen zijn een stuk breder (om de instap naar de derde zitrij te vergemakkelijken). Die extra breedte maakt ook plaats voor kleine schuifraampjes in de achterdeuren, die niet beschikbaar zijn op de korte versie.

Dat is alles! Verder ziet de ID. Buzz 7 zitplaatsen er identiek uit ten opzichte van zijn kleine broertje, inclusief de (optionele) vrolijke tweekleurige lakkleuren. De knappe retrovelgen van de Amerikaanse versie (de eerste keer sinds de T4 dat Volkswagen weer een busje in de VS verkoopt!) zijn helaas niet beschikbaar op onze markt, maar je krijgt wel 19-inch lichtmetalen velgen vanuit de fabriek.

Interieur ID. Buzz LWB: nog steeds erg “luchtig”

Ook aan boord zal je vooraan weinig verschil merken tussen de korte of de lange ID. Buzz. Het dashboard laat zich tegen betaling in dezelfde levendige kleuren als het exterieur bekleden, wat een fris en luchtig design oplevert, zeker als je voor wit als basiskleur gaat én als je kiest voor het grote panoramadak, dat met een druk op de knop elektrochromatisch verduistert. De gebruikte materialen zijn correct, maar niet alles voelt even hoogwaardig aan. Alles zit wel stevig in elkaar, al konden we af en toe iets horen rammelen als we over kasseien reden.

 

Beleving

Voldoende ruimte voor 7 volwassenen

Zoals bij de meeste busjes heeft ook de Volkswagen ID. Buzz 7 plaatsen een nogal hoge instap. De grote deuren zorgen wel voor veel gebruiksgemak, zeker de twee (optioneel elektrische) schuifdeuren achteraan. Vooraan zit je op comfortabele zetels met individuele armsteunen die (opnieuw optioneel) elektrisch instelbaar kunnen zijn, inclusief massagefunctie. Op de tweede rij heb je de keuze tussen twee individuele zetels of een 3-zits bank, die je in twee delen kan verschuiven en kantelen om het zitcomfort en de binnenruimte optimaal op elkaar af te stellen. Voor grote gezinnen zijn er 4 Isofix-aansluitingen: op de buitenste zitplaatsen van de tweede rij en op beide zetels van de derde rij.

Op de derde rij krijg je twee zitjes die eveneens verschuifbaar zijn om te schommelen tussen been- en laadruimte, maar zelfs met de tweede rij helemaal naar achteren geschoven, is er meer dan voldoende zitruimte voor volwassenen helemaal achteraan! Vreemd genoeg zit de hoedenplank wel net ter hoogte van de derde zitrij, die zouden we dus eerder thuislaten. Wat trouwens ook kan met de laatste twee zetels, die zijn namelijk verwijderbaar (in tegenstelling tot de tweede zitrij) als je nood hebt aan meer kofferruimte.

Grote, maar niet altijd even handige koffer

Over de kofferruimte gesproken: die varieert van 306 liter met alle zitplaatsen overeind tot maar liefst 2.469 liter met alle achterzetels neergeklapt! Dat is ruim, maar er is een “maar”: die 306 liter met de 7 zitplaatsen overeind is minder ruim dan je denkt, want het is vooral een smalle en hoge ruimte die overblijft. De achterruit kan daarbij niet apart open om te kunnen stouwen zonder dat je spullen eruit vallen. Bovendien moet je ook nog je laadkabels in deze beperkte ruimte meenemen, want een frunk is er niet! 

Volkswagen heeft hier wel een oplossing voor: een verhoogde vloer met daaronder op maat gemaakte mandjes om de kabels in op te bergen. Handig, maar daarmee schiet er nog minder koffer over… Heb je dus niet altijd nood aan de derde zitrij, dan zouden we die standaard neergeklapt laten om de kofferruimte te maximaliseren. Daarbij zie je wel het verschil tussen deze ID. Buzz, die op een personenwagenplatform is gebouwd (MEB), en de “klassieke” personenbusjes, die praktischer zijn ingedeeld en waaruit je vaak ook alle achterzetels kan verwijderen. Ten opzichte van een grote break of SUV loopt de ID. Buzz LWB echter mijlenver voor wat de binnenruimte betreft.

Bekend dashboard

We keren terug naar de bestuurdersplaats. Daar vinden we nog steeds de kleine Digital Cockpit van 5,3 inch, die op de stuurkolom zit gemonteerd en dus altijd goed zichtbaar is. Het centrale scherm is 12 inch groot en draait op de nieuwste generatie van VW’s infotainmentsysteem, met extra snelkoppelingen en een logischere indeling dan vroeger. De aanraakgevoelige strook voor het volume en de temperatuur is helaas nog steeds aanwezig, net als de touchknoppen op het stuur. Ook hadden we graag een sneltoets gezien om de verplichte rijhulpsystemen gemakkelijker uit te kunnen schakelen, zoals je wel krijgt bij Skoda. 

Verder geen klachten: het infotainment werkt snel en verbindt draadloos met Apple CarPlay en Android Auto, terwijl je je smartphone veilig kan opbergen in het strakke laadvak tussen het stuur en het centrale display. Bovendien zijn er overal bekerhouders en USB C-poorten te vinden in het interieur van de ID. Buzz 7 zitplaatsen: van in de deuren tot in de zijvakken op de achterste rij. De tweede rij geniet bovendien van (goedkoop aanvoelende) klaptafeltjes en optioneel kan je nog een extra en verplaatsbare opbergconsole krijgen tussen de voorzetels.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Grotere batterij en meer power voor de ID. Buzz LWB

Om de extra lengte te compenseren heeft de Volkswagen ID. Buzz met 7 zitplaatsen ook een iets grotere batterij gekregen: het is dezelfde unit van 91 kWh bruto (86 kWh bruikbaar) als in de ID.7 Pro S, terwijl ook de motor een upgrade kreeg: voortaan krijg je standaard 210 kW (286 pk) en 560 Nm op de achterwielen. Een stapje hoger staat de ID. Buzz GTX LWB, met 250 kW (340 pk) en vierwielaandrijving, die ook zwaardere aanhangwagens mag trekken (1.600 kg vs. 1.000 kg voor de achterwielaandrijver). Deze grotere batterij en zuinigere motor maken een maximale WLTP-range mogelijk van 485 km, terwijl snelladen kan tot aan 200 kW DC (10-80% in 26 minuten). Aan een gewone laadpaal ben je beperkt tot 11 kW driefasige AC-stroom (0-100% in 9:15 uur).

Acceptabele autonomie

Maar in een busje met een dergelijk frontaal oppervlak is deze autonomie enkel in bepaalde omstandigheden haalbaar, en dat is niet op de snelweg bij vriestemperaturen, zoals tijdens onze testweek. Zonder gebruik te maken van de voorverwarming schiet het verbruik bij korte ritten in de winter al snel boven de 35 kWh/100 km uit, wat een range van slechts 250 km oplevert.

Als je de ID. Buzz LWB niet eerst moet ontdooien voor vertrek en je wat langere afstanden rijdt, valt het gelukkig al beter mee. Gemiddeld kwamen we uit aan ongeveer 27 kWh/100 km, met een groot stuk snelwegverkeer en bij temperaturen van 0 tot 5°C. Dat betekent een reële autonomie van ongeveer 320 km. In de zomer moet het mogelijk zijn om onder de 25 kWh/100 km te duiken en misschien zelfs in de buurt te komen van 400 km rijbereik, zeker als je niet veel op de snelweg rijdt.

Comfortabel reizen

Voor de vakantieritten is er dus wat voorbereiding nodig, maar verder is het uiterst aangenaam reizen aan boord van de VW ID. Buzz met 7 zitplaatsen. Als je voor het eerst achter het stuur kruipt, is het even wennen dat je zo ver van de voorruit zit - tot als je beseft dat er bijna niets van neus is voorbij wat je ziet. Manoeuvres zijn dus kinderspel, zeker met de kleine draaicirkel van slechts 11,8 meter.

Verder heb je niet enkel zeeën aan ruimte, maar ook een goede geluidsisolatie, een comfortabel onderstel en een krachtige maar fluisterstille elektromotor, die altijd voldoende vermogen in reserve heeft voor een snelle herneming. De sprint naar 100 km/u neemt slechts 7,9 seconden in beslag, wat zeer vlot is voor een busje, met een topsnelheid van 160 km/u. Maar het is vooral de souplesse en de goede automatische regeneratie (er is ook een B-stand op de transmissie, maar flippers zijn er niet) die voor een aangename rijervaring zorgt onder alle omstandigheden.

 

Prijs

Hoeveel kost de VW ID. Buzz LWB?

Hier wringt het schoentje een beetje. De Volkswagen ID. Buzz LWB is niet verkrijgbaar als kale “Pure”-versie en kost dus minstens 61.710 euro (inclusief btw). Voor de ID. Buzz GTX met 7 zitplaatsen betaal je zelfs 73.810 euro. En daarmee ben je nog niet klaar, want om het interieur op te vrolijken (panoramadak, head-up display, Harman Kardon-audio, elektrische schuifdeuren, …) ben je nog eens duizenden euro’s kwijt. Ons testmodel (een niet-GTX met veel, maar niet alle opties) had alles opgeteld een catalogusprijs van maar liefst 85.722,76 euro! Een auto voor grote én rijke gezinnen, dus, maar ook bij de concurrentie betaal je een smak geld voor veel minder hippe en comfortabele modellen…

Verdict

De Volkswagen ID. Buzz LWB is, naar onze mening, de versie die je moet hebben. Simpelweg omdat je in dit segment 7 zitplaatsen verwacht, en dat is geen mogelijkheid in de korte versie. Het zorgt wel voor een nog hogere instapprijs en zo praktisch als een personenversie van een “echte” bestelwagen is hij niet. Toch zijn er maar weinig modellen op de markt die deze combinatie van design, rijplezier en gebruiksgemak kunnen bieden.

Advertentie
Advertentie