De legendarische M3 is groter en zwaarder geworden, en is intussen dus ver verwijderd van het originele concept uit 1986. En dan hebben we het nog niet over de steeds forsere prijs. Tegenwoordig vertrek je niet voor minder dan € 80.000 achter het stuur van een M3. De kleine M2 neemt enkele chassisonderdelen en ingrepen aan de zescilinder-in-lijn over van zijn grote broer, en kost € 20.000 minder. Ook bij Audi is de TT RS een kleinere supercar: een R8 op halve schaal, met halve V10…
Afwerking en uitrusting: punt voor Audi
Hier is zelfs geen uitdaging aan: qua afwerking en uitrusting verslaat de Audi TT RS de BMW M2 duidelijk. Je bevindt je achter het stuur van een auto met een onberispelijke afwerking, verzorgde materialen en grafische displays. In zijn uitdager vind je enkele harde plastics, minder precieze afstellingen en een minder geslaagd, klassiek dashboard.
Toegegeven, de TT RS heeft een stevigere prijs, maar daar komen we meteen op terug. Toch moet je meer dan € 60.000 neerleggen voor een M2. Je bestelt hem dan wel niet voor zijn afwerking, maar we hadden graag een kleine inspanning gezien voor die prijs. Dezelfde vaststelling voor de uitrusting: de lijst van Audi is iets steviger dan die van BMW.
Comfort: punt voor Audi
Audi neemt ook het voortouw op vlak van rijcomfort. Zijn gestuurde schokdempers overtuigen meer, zijn zetels zijn comfortabeler en de geluiddemping is meer op niveau. Kies je echter voor de optionele Magnetic Ride-demping, dan is de basisdemping van de Audi iets karikaturaler.
De M2 doet het zelfs met zijn gestuurde dempers met twee standen iets ruwer. Hij herneemt zich wel op vlak van comfort voor de achterpassagiers. De M2 is ongetwijfeld het meest bruikbaar om met meer dan twee passagiers te reizen. De plaatsen achteraan in de TT RS zijn niet bedoeld voor volwassenen, maar eerder voor kinderen kleiner dan 1m45.
Motor: gelijkspel
De kern van de zaak. Hier is het verschil een pak minder duidelijk. Op papier is de vijfcilinder-in-lijn van de Audi krachtiger: 400 pk, tegenover 370 pk voor de zes-in-lijn van BMW. Maar die beschikt over een koppel van 475 Nm dat in overboost 500 Nm bedraagt, tegenover 480 Nm voor de Audi. In beide gevallen is het koppel beschikbaar over een breed toerental: 1.700 tot 5.850 tpm bij Audi, 1.400 tot 5.560 tpm bij BMW.
Ongeacht de versnelling schieten beide auto’s als kanonskogels uit de bocht. Bij een sportieve rijstijl valt de vijfcilinder vooral op door zijn unieke geluid (zeker met de optionele sportuitlaat) en zijn gespierde hernemingen. De BMW-zescilinder is op zijn beurt de leukste om in de toeren te jagen met zijn ongelooflijke uithouding. Gelijkspel dus.
Weggedrag: punt voor BMW
De BMW doet het dan weer beter bij een dynamische rijstijl: hij is speelser dankzij zijn achterwielaangedreven balans. Een onervaren piloot zet wellicht de beste tijden neer achter het stuur van de TT RS: die reageert veiliger dankzij zijn vierwielaandrijving en zijn eerder onderstuurd karakter. De Quattro-vierwielaandrijving geeft namelijk nooit de voorkeur aan de achteras, door zijn 80/20-verdeling in Comfort en 50/50-verdeling in Dynamic.
Bij het uitkomen van de bocht heeft de TT RS daarnaast de neiging breder te gaan onder druk van de vijfcilinder dan om de lijn scherp te houden, ondanks de tussenkomst van de vectoriële koppelverdeling. Toch kan je de TT RS speels de bocht in sturen door je voet van het gaspedaal te halen als je dat kunstje onder de knie hebt. De M2 is delicater en scherper om te sturen als je er vol voor gaat. Afhankelijk van je zin kan je gaan voor messcherpe rijlijnen (al voelt het stuur wat te kunstmatig aan) of voor een breed uitgesmeerde zwaai van de achteras.
Prijs: punt voor BMW
Je rijdt met een BMW M2 buiten vanaf € 61.200, met manuele zesversnellingsbak. De versie met – prijzige – Drivelogic-versnellingsbak met dubbele koppeling betaal je € 65.170. Standaard beschikt de TT RS altijd over de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en Quattro-vierwielaandrijving.
Voor de Audi moet je nog wel enkele duizenden euro’s extra betalen vergeleken met de M2: € 68.900 en zelfs € 71.200 als je van de vijfcilinder wilt genieten in de cabrioletversie. In beide gevallen moet je nog op een stevig brandstofbudget rekenen als je een zware rechtervoet hebt. Maar zelfs met een beheerste rijstijl is het moeilijk om onder de grens van 10 l/100 km te blijven.
Besluit: gelijkspel
De motor van de TT RS geeft bijna kippenvel. Om zijn helse ritme te volgen moet je achter het stuur van de M2 al heel wat stuurmanskunst hebben, vergeleken met de “propere” efficiëntie van de Audi. Maar achter het stuur van de BMW voel je je meer betrokken, al is hij scherper om te sturen en minder efficiënt als de rijomstandigheden minder worden. Toch is hij leuker op de limiet. In beide gevallen kan je volop genieten achter het stuur van deze auto’s. Ze zetten allebei prestaties neer die zich moeiteloos kunnen meten met duurdere sportwagens.