Ondanks een veelbelovend debuut in de jaren 80 en 90 verzeilde de Nissan Micra geleidelijk in de schaduw van de Europese referenties. Dat was vooral het geval met de vorige generatie, die was ontworpen als een wereldauto. Een compromismodel dus, gebouwd in India en bedoeld voor de vier hoeken van de planeet. De vijfde generatie Micra gooit het roer om en werd afgestemd op de voorkeuren van Europa.

Dankzij de komst van de grotere Baleno hoeft de Suzuki Swift zich niet meer bezig te houden met puur praktische overwegingen. Hij kan zich volledig concentreren op zijn oorspronkelijke missie zonder groter te worden net als de Micra (die 17 cm gegroeid is). De Swift moet dus klanten verleiden die een compacte, originele en leuk rijdende auto zoeken.

Afwerking en uitrusting: punt voor Nissan

De Micra wordt in Frankrijk gebouwd, waardoor hij Nissans nieuwe kwaliteitsdoelstellingen kan halen en ook een uitgebreider personalisatieprogramma kan aanbieden. Dat doet hij met verschillende packs die de stijl van de buitenkant en het interieur wijzigen. De uitrusting is daardoor ook minder strak bepaald: met verschillende packs kan je de uitrusting van de niveaus Acenta en N-Connecta verder aanvullen.

Het uitrustingsaanbod van Suzuki voor zijn nieuwe Swift blijft daarentegen nog steeds vastomlijnd. Met de 1.0 turbo van ons testmodel kan je alleen kiezen voor de GL+ of de topversie GLX. Hij is dan ook alleen verkrijgbaar met de hybride ondersteuning (daar komen we meteen op terug) of met de automaat. Het prijskaartje overschrijdt daarbij wel € 20.000.

Comfort: punt voor Suzuki

In zijn jacht op overtollige kilo’s bespaarde Suzuki zo’n 120 kilogram en vond die bij de zetels, de interieuraankleding en de geluidsisolatie. Rol- en windgeluiden zijn dus middelmatig gedempt. De Micra doet iets beter. In beide gevallen laat de driecilinder zich horen en voel je wat trillingen in het interieur.

In het contact met de weg is de Swift duidelijk comfortabeler. De Micra wilde dynamischer zijn dan voordien, en koos voor een (te) stevige afstelling, wat zich vooral laat merken op slecht wegdek. De Swift biedt daarnaast ook een betere verhouding afmetingen/interieurruimte dan de Micra (die 16 cm langer is maar minder plaats biedt achteraan). De Nissan heeft dan weer een ruimere koffer: 300 l tegenover 265 l.

Motor: punt voor Suzuki

De kleine 0.9 TCe-driecilinder van 90 pk kennen we van bij de Renault Clio, maar wordt in de Micra IG-T genoemd. De driepitter produceert 140 Nm koppel bij 2.250 tpm. Suzuki bedient zich eveneens van 90 pk, maar haalt die uit een atmosferische 1.2 viercilinder. De kleine 1.0 driecilinder turbobenzine produceert op zijn beurt 112 pk en 170 Nm tussen 2.000 en 3.000 tpm.

Wil je de beste respons nder 2.000 tpm, kan je het mild hybrid-systeem SHVS toevoegen. Het gaat om een kleine elektrische ondersteuning op de krukas die indien nodig een boost geeft van 50 Nm tussen 0 en 3.900 tpm. Maar zelfs zonder het systeem profiteert de Swift van zijn pluimgewicht om een aangenamere motor aan te bieden dan die van de Micra IG-T.

Weggedrag: punt voor Nissan

Al bij de eerste meters wordt duidelijk dat het dynamische gedrag van de nieuwe Micra past bij zijn nieuwe sportieve looks. Het stuur is direct en communicatief, waardoor de kleine Japanner beduidend meer rijplezier biedt dan zijn voorganger.

De Swift stond al bekend om zijn dynamische en levendige weggedrag, en stuurt nog steeds snedig. Hij kreeg een breder spoor en een rigider platform, en blijft nog steeds leuk rijden op bochtige wegen, ondanks zijn toegenomen wielbasis. Vooral wanneer het asfalt er biljartvlak bijligt. Een oneffen traject zorgt voor wat parasietreacties in de koetswerkbewegingen omdat zijn demping toegeeflijker is. Jammer ook dat het stuur van de Swift wat zelfcentrering mist.

Prijs: punt voor Nissan

De driecilinder turbo van de Micra is niet beschikbaar op het instapniveau Visia. In de Visia+ gaat het wel, voor € 16.190. Voor een gullere uitrusting moet je uitwijken naar de uitrustingsniveaus Acenta (€ 16.990) en N-Connecta (€ 18.190). De topversie Tekna blijft ook onder de grens van € 20.000 (€ 19.390).

Kies je bij Suzuki voor de 1.0 Boosterjet, dan zijn de instapversies GL en GLA niet beschikbaar. Je moet minstens € 17.899 betalen voor de GL+ (die nog steeds enkele missers heeft, zoals een gebrek aan diepteverstelling van het stuur of een afwezige snelheidsregelaar), of uitwijken naar de topversie GLX, met hybride (€ 20.399) of automaat (€ 20.699).

Besluit: winst voor Nissan

De Suzuki Swift is veelzijdiger geworden in gebruik, dankzij zijn nieuwe turbomotor, die voor betere hernemingen zorgt. De interieurruimte dwingt eveneens respect af voor een auto die zijn buitenafmetingen behield (3,84 meter, ideaal voor in de stad). Jammer dat de moderne uitrusting, onder meer op vlak van veiligheid, voorbehouden blijft voor de GLX, de duurste versie, en dat zijn interieurpresentatie nogal goedkoop oogt. De Nissan Micra doet beter, vooral met zijn packs waarmee je het interieur kunt aankleden. De Nissan behoudt zijn voorsprong vooral met een flexibeler personalisatieprogramma. Daarmee heb je een goed uitgeruste auto voor een interessante prijs. Jammer dat zijn interieurruimte achteraan relatief beperkt blijft vergeleken met zijn buitenafmetingen (4 meter) en dat de schokdemping nogal stug is.