Toen de Tweede Wereldoorlog afgelopen was, zat Mercedes met hetzelfde probleem als de meeste andere autobouwers: de bevolking had geen geld meer na 5 jaar harde oorlog en het is ondenkbaar om de productie van de vooroorlogse mastodonten gewoon verder te zetten. De autobouwer beschikte in zijn gamma wel over een ‘goedkope’ W136, maar die toonde zijn leeftijd, zeker qua design.



Auto Union doet zijn intrede

In 1958 neemt Mercedes Auto Union over en het project wordt opgeborgen, kwestie van niet te zorgen voor interne concurrentie. Het project wordt enkele jaren later echter hervat: in het begin van de jaren ‘60 wil Mercedes echt een betaalbare berline op de markt brengen.

Die toekomstige berline, die intern W118 en W119 gedoopt wordt, wordt uiteindelijk overgeheveld naar de Auto Union-tak, want dat merk had echt nood aan een moderne berline! Toen het project in een vergevorderde fase zat, kocht Volkswagen in 1964 Auto Union en dus ook… de studiemodellen van het merk! Zo werd het project van de Mercedes W118 afgewerkt onder toezicht van de Volkswagen-groep en op de markt gebracht als… Audi 60.

?