20200701140842honda1.jpg

De S800 is bij Honda heilig. Het is de roadster die het merk wereldwijd op de kaart zette, vooral dankzij zijn kleine motor die flirtte met de 8.500 t/min. Hoewel de Japanse autobouwer lang droomde van de wedergeboorte van het model, onthulde het pas tijdens het autosalon van Tokyo in 1995 de concept SSM, kort voor Sport Study Model.

20200701140842honda3.jpg

Wat meteen opvalt is zijn lijn: de cockpit scheidt de twee zitplaatsen van elkaar, het koetswerk is bijna zo glad als een kei en de uitlaten priemen als blunderbussen uit de achterkant. Weet dat Pininfarina geconsulteerd werd tijdens het maken van de ontwerpschetsen!

20200701140843honda2.jpg

Nog opmerkelijker dan zijn looks is het chassis: midden jaren ‘90 werd een apart chassis al beschouwd als een antiek concept dat nog net goed genoeg was voor grote bedrijfsvoertuigen. Maar volgens Honda was het de meest geschikte oplossing om de rigiditeit te garanderen. Naast dit chassis met X-layout willen we ook wijzen op de mechaniek: een 2 liter… vijf-in-lijn, gekoppeld aan een… automatische vijftraps versnellingsbak! Geen twijfel mogelijk, met zo’n opstelling zou de S2000 heel anders geweest zijn...