De Porsche 356 zag in 1950 het levenslicht in het Oostenrijkse Gmund. Het was het eerste model dat de familienaam droeg, een naam die heel snel zou uitgroeien tot een mythisch merk.
Meerdere levens
Het is tijdens de oorlog dat Ferry Porsche, de tweede zoon van Ferdinand, samen met een handvol trouwe werknemers in het atelier start met de ontwikkeling van de 356. De eerste ontwerptekeningen zijn klaar tegen de zomer van 1947 en op 8 juni wordt een speciale homologatiegoedkeuring voor de auto toegekend door de lokale overheid.
Van de ongeveer vijftig exemplaren die in Gmund gebouwd worden, zijn er slechts acht een cabriolet. Voor elk van hen wordt de bouw van het koetswerk en het interieur uitbesteed aan onderaannemers. Zes ervan worden naar Beutler in Zwitserland gestuurd, waardoor ze een licht afwijkende vorm hebben van de in de fabriek gebouwde exemplaren. De hogere lijn van de wielkasten achteraan werd ook op de daaropvolgende Beutler cabriolets toegepast. Ook het dashboard is uniek.
Karosseriefabrik Ferdinand Keibl uit Wenen bouwde, volgens plannen in de fabriek, een volledig andere cabriolet, maar slechts in twee exemplaren.
In 1950 verhuist de productie naar Stuttgart. Op 15 juni van datzelfde jaar wint de beroemde Zweedse rallypilote Cecilia Koskull de Midnattsssollrlallyt. Het was de eerste internationale overwinning voor Porsche, maar allesbehalve de laatste!
Een denderend succes
Deze lichte sportwagen met zijn 1.100 cm³ grote luchtgekoelde viercilinder boxermotor, evolueert snel, mede dankzij de vele overwinningen op de grote circuits, vooral aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Uiteraard kende het model een groot commercieel succes, vooral in de Verenigde Staten, dankzij een minimalistische Speedster-versie die op vraag van de lokale invoerder ontwikkeld werd.
Tijdens de net geopende expo in Autoworld kan het publiek verschillende versies van de 356 bewonderen, waaronder de Speedster, Cabrio en Coupé, maar ook de Denzel, de Zagato, de Karmann Hardtop, de D’Ieteren Roadster, de Carrera GT, de Carrera Abarth en ook de Polizei. Elke dag wordt een andere 356 in de spotlights gezet aan de ingang van het museum.
Praktische info
De expo vindt tot 30 augustus plaats in Autoworld Museum Brussels, elke dag van 10 tot 18u.
Inkomprijzen: € 12 (volwassenen), € 10 (senioren), € 9 (studenten) en € 5 voor kinderen. U krijgt een korting van € 1 € wanneer u uw ticket online koopt.
www.autoworld.be of +32 2 736 41 65