De Opel GT van de eerste generatie had een bijzonder sexy silhouet, maar stelde teleur door zijn viercilinder die afkomstig was uit een brave berline. De oliecrisis van de jaren zeventig kostte veel sportwagens hun kop, maar dat temperde het enthousiasme van de ingenieurs van Opel niet. Zij bleven werken aan een sportieve variant, die aangedreven zou worden door een... meer interessante motor. De 'W' in de naam geeft je misschien een aanwijzing: die letter verwijst naar de 'Wankelmotor', genoemd naar de ingenieur die de rotatiemotor creëerde!
Van een rotatiemotor naar een V8
Op papier zag het prototype er aantrekkelijk uit met zijn originele motor en verleidelijke lijnen, maar General Motors maakte snel een einde aan de speeltijd: een sportwagen lanceren met een motor die bekend stond als gulzig, en dat midden in de oliecrisis, had weinig kans op slagen. Toch werden niet alle plannen voor de ontwikkeling van een sportieve Opel stopgezet: een project voor een topklasse coupé met een V8 motor, gebaseerd op de Diplomat, zag uiteindelijk het levenslicht. Maar hij werd op de markt gebracht onder de naam Bitter CD... Een model dat geen succes werd, want de energiecrisis van die tijd was net zo funest voor rotatiemotoren als voor grote, dorstige V8's!