Het verhaal begint aan het begin van de jaren '80. Op dat moment liet Porsche zijn ontwikkelingsbureau op volle toeren draaien voor andere constructeurs om geld in de koffers te krijgen. Een van de klanten was bijvoorbeeld Seat, in een tijd waar de twee merken nog geen deel uitmaakten van hetzelfde concern! Toch hielp de constructeur uit Stuttgart mee aan de technische ontwikkeling van de Spaanse viercilinders. De samenwerking bleek gunstig, waardoor beide merken eraan dachten om verder te gaan...
984: een volwassene 914?
Daaruit ontstond het idee voor een nieuwe 914: een sportwagen met de motor achterin, ontwikkeld door beide merken. Helaas, veel meer dan een idee werd het niet... of toch niet voor Seat! Voor Porsche zat er wel potentieel in het concept. Zo werd het project 984 geboren, een prototype van een roadster van Porsche, met een viercilinder boxer achterin met 150 pk! In die tijd was dat nog een redelijk vermogen, en het maakte de 984 een stuk sportiever dan de 914 van het vorige decennium.
Porsche zou zeer ver in de ontwikkeling gaan van het model, waarbij er zelfs verschillende koetswerkvarianten werden bestudeerd en er al een marketingcampagne op poten werd gezet! De beurscrash van eind de jaren '80 besliste er echter anders over, en het concept viel in het water. Maar de pauze heeft niet al te lang geduurd, want een tiental jaar later stelde Porsche de Boxster voor, met een vergelijkbaar concept als het prototype 984. Maar dan met 2 cilinders meer...