In Japan zijn “kei cars” schering en inslag. Deze kleine auto’s moeten beantwoorden aan strikte regels rond hun afmetingen en vermogen. Ze zijn daarentegen fiscaal bijzonder interessant. Resultaat: in Japan maken ze bijna een derde van de verkoop van nieuwe auto’s uit. De kei cars zijn meestal microscopische bestelwagens of monovolumes, maar er zijn ook sportievere modellen…
De voorganger van de S660 is bijvoorbeeld deze Beat. Hij is 3,3 meter lang en… 1,4 meter breed, en doet de Fiat 500 er uitzien als een vrachtwagen. Maar het formaat is niet alles: Honda maakte er een technisch huzarenstukje van. De motor centraal achterin, een aluminium driecilinder van 656 cc, en vooral een vermogen van 64 pk bij… 8.100 tpm.
Geweldig
Deze bijzonder geestig sturende Beat zet dankzij zijn pluimgewicht (minder dan 800 kg) correcte prestaties neer: 0-100 km/u duurt ongeveer 12 seconden. Niet slecht voor zulke kleine atmosferische motor. Beter nog: de sensaties worden versterkt door de enthousiaste klank van de driecilinder, het evenwichtige chassis en… de lage rijpositie. Reken dan weer niet te hard op het motorkoppel voor de hernemingen, en onthoud dat de topsnelheid elektronisch beperkt is op… 140 km/u.
Hoeveel?
Tussen 1991 en 1996 werden er 33.600 exemplaren geproduceerd. Die waren alleen voor de Japanse markt bestemd. Een exemplaar vinden wordt dus bijzonder moeilijk… vooral omdat je de Beat nog moet homologeren voor onze wegen. Reken op € 3.000 tot € 5.000 voor een model in goede staat. En veel succes met het onderhoud: de Beat is even betrouwbaar als elke andere Japanner, maar onderdelen zijn haast onvindbaar in Europa…