Een halve eeuw geleden, in 1973, lanceerde Lamborghini zijn eerste ‘instapmodel’, de Urraco. Onder de krachtige GT Jarama met zijn 350 pk sterke V12 was de Urraco een soort betaalbaar alternatief, met een centraal geplaatste V8 van 217 pk. Helaas waren zijn hoge prijs, de oliecrisis en de concurrentie van de Dino 308 GT4 zo belemmerend dat hij nooit succes heeft gekend.
Tegen alle verwachting in bleef Lamborghini echter geloven in zijn meer betaalbare modellen, ondanks het falen van de Urraco. Na die laatste kwam in 1976 de Silhouette, een van de grootste flops van het merk. Het was een tweezitter met targadak en een tot 260 pk opgevoerde motor. Op drie jaar tijd zijn er slechts 55 exemplaren van verkocht. Je zou dus verwachten dat Ferruccio Lamborghini geen hoop meer zou vestigen in een instapmodel.
Toch wel. Op het salon van Genève van 1981 onthulde het merk met de stier de Jalpa, een evolutie van de Silhouette. Hij was beduidend minder duur dan de Countach, had een targadak en werd aangedreven door een 3.5-V8 van 260 pk, waarmee hij presteerde op het niveau van zijn rivalen. De afwerking was echter beneden alle peil. Hij bleef 7 jaar in het aanbod tot 1988, toen hij door Chrysler, de nieuwe aandeelhouder van het merk, de nek werd omgewrongen na 420 gebouwde exemplaren. Als kleine en nochtans oneindig veel meer bruikbare broer van de Countach slaagde hij er nooit in om uit diens schaduw te treden. Ook vandaag is hij ondanks zijn zeldzaamheid weinig gegeerd, met een waarde van zo’n 100.000 euro.