Jean-Francois Christiaens

25 NOV 2021

Vergeten model: MTX Tatra V8, de fascinerende Oostblok‑supercar met een noodlottig einde!

Er was een reputatie om op te petsen, ingenieurs die zich konden bewijzen en vakmanschap om te tonen. Neen, auto’s uit Oost-Europa waren in het begin van de jaren ’90 heus niet allemaal rokende en knallende kleine dreumesen. Helaas was er voor dit supercar-project geen mooie toekomst weggelegd!

9 november 1989: de Berlijnse muur is gevallen. De afbraak van dit symbool van de koude oorlog herenigt volkeren eindelijk. In het Oosten wordt er beslist om zich niet te laten overdonderen door de indrukwekkende technologische demonstratie uit het Westen. Zo ging in het toenmalige Tsjechoslowakije Metalux (MTX), een klein atelier dat gespecialiseerd was in het prepareren van auto’s, samenwerken met Tatra voor de ontwikkeling van een supercar om aan de wereld te tonen tot wat getalenteerde ingenieurs in staat zijn. 

Flop of succes?

De MTX Tatra V8 gebruikt bijna uitsluitend onderdelen uit het Oostblok, te beginnen met een Tatra V8 van bijna 4 liter die meer dan 300 pk levert. Dit indrukwekkende blok wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak en belooft een 0 naar 100-tijd van minder dan 6 seconden! Door het succes van het prototype beslist het bedrijf om de productie te starten. Ondanks zijn exorbitante prijs weet de MTX een honderdtal mensen te overtuigen! Al wordt dat door een aantal historici in twijfel getrokken… Helaas wordt de fabriek in de as gelegd door een brand en wordt het project stopgezet. Amper 4 exemplaren werden ooit gebouwd.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie