In het James Bond-boek 'Goldfinger' schrijft Ian Fleming dat de beroemde geheimagent een Jaguar 3.4 l of een Aston Martin DB MKIII aangeboden kreeg. Als kenner koos 007 uiteindelijk de laatste, die exclusiever, evenwichtiger en vooral veel duurder was! Dit is de enige Bond-auto die Ian Fleming voorzag van snufjes, waaronder een systeem om de koplampen om te keren om achtervolgers te misleiden... Toen de film gemaakt werd, besloot de filmcrew echter het nieuwste model van Aston Martin te gebruiken, de DB5.

Aston Martin DB2/4 MKIII

De DB2/4 MKIII is de laatste evolutie van de DB2, die uitgebracht werd aan het begin van de jaren '50. Er zijn heel wet evoluties: een verfijndere grille, discrete achtervleugels, hydraulische koppeling, optionele overdrive en zelfs remschijven vooraan! Onder de motorkap kreeg de zescilinder, ontworpen door niemand minder dan... W.O. Bentley (de stichter van het gelijknamige merk) voor... Lagonda een testosteronbehandeling. Met zijn cilinderinhoud van 3 liter leverde deze motor tussen de 160 en bijna 200 pk, afhankelijk van de gekozen specificatie.

De ook als cabrio verkrijgbare DB2/4 MK3 was echter een auto die op zijn laatste benen liep: de concurrentie die hij te verwerken kreeg van de Jaguar XK150 is zwaar! De laatste was goedkoper en veel krachtiger. Aston Martin verving de DB2/4 al snel door een gloednieuw model: de DB4, die in 1958 werd voorgesteld. De DB2/4 MKIII overleefde hem met een jaar. Toen hij in 1959 van het toneel verdween, waren er iets meer dan een vijfhonderd geproduceerd.

Vandaag

De motor heeft de reputatie kwetsbaar te zijn, maar hij kan toch lang meegaan als hij door een specialist gereviseerd wordt. De DB MK3, die een zeer uitgebalanceerd weggedrag vertoont, is vandaag, net als vroeger, een auto voor fijnproevers die bereid zijn aanzienlijk meer uit te geven dan voor een Jaguar XK150: reken op zo'n 300.000 euro voor een heel mooi exemplaar!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: