Vanaf het midden van de 'swinging sixties' ziet Toyota de rage van snelle auto's opkomen. Deze trend, die Europa en de Verenigde Staten aan het veroveren was, zou ook het land van de rijzende zon bereiken, dacht Toyota! Het merk besloot daarom om in de aanval te gaan door een bijzonder pittige versie te ontwikkelen van zijn brave berline, de Corona. Deze versie kreeg een plek naast de sensuele 2000 GT om zo het merkimago te versterken.
Yamaha onder de motorkap!
In 1967 werd de definitieve versie onthuld: de 1600 GT! Onder de motorkap lag een 1.6 liter viercilinder, maar die werd uitgerust met een pracht van een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas, nauw verwant aan die van de 2000 GT en ontwikkeld door Yamaha. Toyota kondigt een vermogen van 110 pk en een topsnelheid van 175 km/u aan! Waarden die aan het eind van de jaren '60, respect afdwongen !
Afgedroogd door de concurrentie!
Deze Toyota, die verkrijgbaar was met een 4- of 5-versnellingsbak, maakte al snel zijn debuut in de competitie. Helaas kon de briljante motor de tekortkomingen van het chassis niet echt goedmaken en de 1600 GT moest het afleggen tegen de indrukwekkende Nissan Skyline GT-R. De originele en krachtige 1600 GT is een echte zeldzaamheid, die vandaag in zijn land van herkomst zeer gegeerd is. Hij werd slechts een jaar lang gebouwd, en er kwamen amper 2.222 exemplaren op de markt!
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: