De Tourneo Connect van de derde generatie zou in januari staan blinken op de stand van Ford op het Salon van Brussel. Aangezien dat verplaatst werd naar de dealers, is het voor het grote publiek nog even wachten om het nieuwe model in levenden lijve te zien. We vertellen je alvast wat je mag verwachten.

1. Het is een Caddy


De nieuwe Tourneo Connect is de eerste vrucht van de samenwerking tussen Ford en Volkswagen op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen. Later volgt ook nog de VW Amarok, die gebouwd wordt op basis van de nieuwe Ford Ranger, maar de Toureo Connect gebruikt dus de Caddy als basis, inclusief het koetswerk, de motoren en de technologie. De neus van de Tourneo Connect verwijst naar de andere modellen van Ford, maar voor de rest is de familieband met de Caddy overduidelijk. De afwerking van het model is in deze nieuwe generatie een stuk beter dan in de huidige.

2. Hij komt in vier verschillende smaken


Tradities zijn er om in ere te houden. Ford voorziet dus net als bij de huidige generatie vier specifiek afgewerkte versies die een andere smaak geven aan de Tourneo Connect: de basic Trend, de luxueuze Titanium, de atletische Sport en de avontuurlijke Active. Het is die laatste versie die we te zien kregen. Hij krijgt een specifieke zetelbekleding, wielkastranden in mat plastic, stoere bumperbeschermers, zilveren dakrails en andere addenda die moeten verwijzen naar de wereld van de SUV’s.

3. Voor het eerst met vierwielaandrijving


Maar deze keer blijft het niet bij enkel de avontuurlijke looks. Voor het eerst is de Tourneo Connect ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Dat kan optioneel in combinatie met de handgeschakelde en 122 pk sterke 2.0 liter EcoBlue diesel. Standaard krijg je bij de 114 pk sterke 1.5 turbo benzine (manueel of automaat met dubbele koppeling) en de 102 (manueel) of 122 pk sterke 2.0 liter diesel ( manueel of automaat met dubbele koppeling) voorwielaandrijving.

4. Hij wordt niet elektrisch

Terwijl Stellantis ervoor kiest om zijn ‘ludospaces’, van bestelwagens afgeleide personenwagenversies, enkel nog aan te bieden als elektrisch model, is dat bij Ford niet het geval. De Tourneo Connect wordt immers gebouwd op het MQB-platform van Volkswagen, terwijl de elektrische modellen van de VW-groep het MEB-platform staan. In de Tourneo Connect zit dus altijd een verbrandingsmotor, en er is op dit moment zelfs geen enkele vorm van elektrificatie verkrijgbaar.

5. Zeven zitplaatsen, zowel kort als lang


Terwijl je bij de vorige Tourneo Connect enkel op de versie met lange wielbasis kon kiezen voor zeven zitplaatsen, is dat nu een optie op zowel de lange als de korte versie. Bij die laatste is de kofferruimte uiteraard beperkt in zevenzits configuratie, waardoor grote gezinnen beter kiezen voor de lange versie. De derde zetelrij laat zich niet onder de koffervloer weg vouwen, maar wel verwijderen wanneer je meer koffer nodig hebt.

De nieuwe Ford Tourneo Connect zal binnenkort bestelbaar zijn voor levering voor de zomer. De Trend en Sport uitvoeringen worden later gelanceerd, dus de goedkoopste Ford Tourneo Connect is op dit moment de Titanium 1.5 EcoBoost benzine (€ 27.010). Een diesel kost je minimum 27.130 (Titanium 2.0 EcoBlue 102 pk). De uitvoering met lange wielbasis kost je telkens € 1.100 meer, terwijl je voor de derde zetelrij € 1.271 extra betaalt.