De ambitie van Mazda is niets meer of minder dan het eerste niet-Europese premiummerk te worden tegen 2030. En om dat te doen, gaat Mazda de afwerking van zijn auto's (nog) beter verzorgen en zijn gamma gevoelig uitbreiden dankzij een leger van nieuwe SUV's (CX-50; CX-60; CX-70, CX-80 en CX-90).
Maar in afwachting profileert de CX-5 SUV zich dus als vlaggenschip bij Mazda. Hij is immers Mazda’s populairste model ter wereld.
Nieuwe blik
De in 2017 gelanceerde CX-5 van de tweede generatie kreeg al een beperkte update in 2021. Maar nu is het tijd voor een ‘echte’ restyling. De cosmetische evoluties blijven echter beperkt. Zo zien we de komst van nieuwe, geperfectioneerde en expressievere LED koplampen (20 LED’s tegen 12 voordien). De evolutie is minder zichtbaar achteraan, maar ook hier krijgen de lichten een nieuwe interne structuur voor een gemoderniseerde lichtsignatuur.
Speciale reeksen
Voor zijn nieuwe modeljaar krijgt de CX-5 vooral een nieuwe gammastructuur. Naast een instapniveau (dat gewoon CX-5 heet) en de Enso-uitvoering, bestaat het gamma voornamelijk uit drie versies met een andere persoonlijkheid. De ‘avonturiers’ zullen blij zijn met de nieuwe speciale reeks Newground, die de ‘offroad’-kant van de CX-5 benadrukt en die zich onderscheidt door de ‘zircon’ afwerkingskleur van zijn radiatorrooster. Een look die we ook binnenin terugvinden en die perfect matcht met de nieuwe ‘Zircon Sand’ koetswerkkleur die je voortaan kan kiezen.
De tweede speciale reeks, Homura, is gemaakt voor klanten die eerder op zoek zijn naar een SUV met een sportieve look. In dit geval bevat het radiatorrooster rode elementen. Die kleur komt ook terug in het stiksel van de zetels en het stuur.
Als topper in zijn gamma stelt Mazda de CX-5 Takumi voor (wat ‘ambachtsman’ betekent in het Japans). In dit geval is de CX-5 ‘elegant’, dankzij een reeks koetswerkdetails die afgewerkt zijn in koetswerkkleur. In het interieur vinden we Nappa-leder en echt hout.
Een (te?) sober interieur, maar…
Aan boord zijn de evoluties miniem in vergelijking met de CX-5 die in 2021 een update kreeg (en die toen onder andere kon uitpakken met een groter infotainmentscherm). Dat zeer klassieke/sobere interieur vinden we dus ook nu nog terug. Klanten die op zoek zijn naar een clean en futuristisch dashboard blijven op hun honger. Maar het niveau van aandacht dat Mazda besteedt aan de afwerking is bijzonder hoog. En de gebruikte materialen zijn kwalitatief. Bovendien is de ergonomie van de ‘ouderwetse’ bestuurderspost van de CX-5 met zijn vele fysieke knoppen eenvoudig onder de knie te krijgen.
Toch zijn er enkele nieuwigheden te vinden aan boord van deze CX-5 2022. Het gaat dan onder andere om de komst van een vak voor het draadloos laden van smartphones en de Mi-Drive rijmodi met voortaan ook een ‘offroad’-stand voor de 4x4-versies.
In het gebruik betreuren we het gebrek aan ruimte in de hoogte op de kaart voor de navigatie, rekening houdend met het bijzonder horizontale formaat van het 10,25 duim grote scherm. Daarnaast is het geen aanraakscherm en moet je werken met de draaibare bedieningsknop tussen de voorzetels.
Praktischere koffer
De plaatsen achteraan zijn ruim genoeg voor twee volwassenen (de middelste plaats ondervindt hinder van de eerder omvangrijke transmissietunnel). Wat de koffer betreft zien we een beperkte vooruitgang, wat zeldzaam is bij een facelift. Maar Mazda werkte aan het formaat van de subwoofer die onder de dubbele koffervloer zit, om wat extra liters te winnen. Volgens de VDA-norm is de koffer voortaan 522 liter groot (510 l voor de dieselmodellen). Mazda maakte ook van de gelegenheid gebruik om de modulariteit van de koffer te herzien door een dubbele bodem in te bouwen en zo de laaddrempel volledig weg te werken. Maar het gedeelte onder de laadvloer is maar enkele centimeters hoog. Op die manier wordt er dus geen laadruimte vrijgemaakt voor kleine fragiele objecten. Tenzij dat enveloppen zijn natuurlijk…
De speciale reeks Newground, die voor de avonturiers, krijgt een dubbele bodem die gedeeltelijk geplastificeerd is om makkelijk afwasbaar te zijn. De ruimte onder die laadvloer is ook water- en krasbestendig. Daardoor kunnen er natte kleren of modderige schoenen in opgeborgen worden zonder beschadigingen te veroorzaken.
Weinig merkbare evoluties…
Op technisch vlak krijgt de CX-5 voor het modeljaar 2022 heel wat kleine aanpassingen die hem comfortabeler en aangenamer rijdend moeten maken. Mazda heeft het over een stijvere structuur, een nieuwe afstelling voor de schokdempers, een verbeterde demping van geluiden en trillingen, enz. In de praktijk is het moeilijk om die evoluties duidelijk te voelen. Zonder van de oude in de nieuwe versie te stappen in elk geval. Maar de CX-5 was sowieso al uitstekend op dat vlak. Tijdens het rijden bevestigt deze 2022-uitvoering zijn reputatie als SUV met een aangenaam compromis tussen comfort en dynamiek. Hij herinnert ons er ook aan hoeveel zorg Mazda draagt voor de bedieningselementen in zijn auto’s (versnellingsbakbediening, stuurinrichting, pedaalgevoel, etc.)
‘Verouderend’ motorisch aanbod
Op mechanisch vlak behoudt de CX-5 het palet van zijn voorganger. Hoewel naderende CX-60 zescilindermotoren en een hybridekuur krijgt, houdt de CX-5 het bij atmosferische 2.0 l (163 pk) en 2.5 l (194 pk) Skyactiv-G viercilinder benzinemotoren en 2.2 l Skyactiv-D turbodiesels (150 of 184 pk). Geen enkele aandrijflijn krijgt een micro-hybridekuur bij deze restyling. Bovendien levert Mazda niet het Skyactiv-X blok van de CX-30 in de CX-5. We noteren wel dat Mazda, afhankelijk van de gekozen motorisatie, de keuze laat tussen twee- of vierwielaandrijving en een handgeschakelde of automatische versnellingsbak (met 6 versnellingen).
Tijdens deze eerste kennismaking hebben we twee benzineversies kunnen testen: de 163 pk sterke Skyactiv-G met handbak en de 194 pk sterke Skyactiv-G met automaat. De eerste van het duo blinkt uit in rondheid, maar zijn prestaties zijn eerder middelmatig, vooral tijdens de hernemingen. De tweede biedt stevigere hernemingen, maar toont zich daarbij eerder luidruchtig. Bovendien is hij fiscaal minder interessant…
Hoeveel kost hij?
De instapversie van de CX-5 2022 wordt bij ons aangeboden voor een prijs vanaf € 29.790 met het Skyactiv-G blok met 163 pk en in tweewielaandrijving. Aan de andere kant van het spectrum op de prijslijst vinden we voor € 46.190 de CX-5 Takumi Skyactiv-D 184 pk met vierwielaandrijving en een automaat.
Reken op een budget van € 34.990 voor een CX-5 Skyactiv-G met automaat in de nieuwe Newground-reeks.
Ons verdict
De kleine maar gerichte aanpassingen die de CX-5 krijgt bij deze restyling dragen subtiel bij tot zijn aantrekkingskracht. Maar ze veranderen zijn DNA niet ingrijpend. De CX-5 zal dus opnieuw de rol van outsider op zich nemen en zich richten op een veeleisend publiek tegenover de zwaargewichten in zijn categorie.