Na de beslissing om elektrische auto’s te gaan belasten en de aankooppremie erop af te schaffen, maar ook de LEZ-regels te versoepelen, komt de nieuwe Vlaamse regering met nog meer maatregelen die een impact hebben op de mobiliteit en het autogebruik. N-VA, Vooruit en CD&V hebben immers beslist om het Waalse voorstel rond een snelwegvignet te volgen, maar dan wel met een aantal aanpassingen.

Advertentie
Advertentie

Als ‘verbeterde’ maar in werkelijkheid grotendeels gelijklopende versie van het Waalse voorstel, zou het Vlaamse vignet geen sticker op de voorruit worden. Net zoals dat in Zwitserland al gedeeltelijk het geval is, gaat Vlaanderen voor een volledig digitaal systeem. Het doel van dit vignet is eerst en vooral om ook buitenlandse voertuigen, die op dit moment grotendeels gratis gebruikmaken van het Vlaamse wegennet, mee te laten betalen daarvoor. Net als in het zuiden van het land zou de kost van het vignet geen impact hebben in de portefeuille van de Belgen, of ze nu in het noorden, zuiden of het centrum van het land wonen.

Advertentie
Advertentie

Geen meerkost voor de Vlamingen, noch voor de Walen. En de Brusselaars dan?

Vlaanderen zegt dat het wil samenwerken met Wallonië op dit vlak, om op die manier te zorgen voor coherentie tussen de wetgeving in de twee gewesten. In theorie zou een Waal die in Vlaanderen rijdt dus niet extra moeten betalen, net zoals wanneer een Vlaming in Wallonië rondrijdt. De kost van het vignet zou in theorie afgetrokken worden van de jaarlijkse verkeersbelasting. Maar hoe zit het dan met Brussel? Aangezien het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op dit moment nog geen regering heeft, is er op dit moment nog geen antwoord op die vraag. Maar als de andere twee gewesten samenwerken wat het vignet betreft, gaan we ervan uit dat ook de toekomstige Brusselse regering die stap zal moeten zetten.

Vanaf wanneer en aan welke prijs?

Het vignet is een prioriteit geworden voor de Vlaamse overheid, die het zo snel mogelijk wil invoeren. Tegen 2027, halverwege de legislatuur, wordt gehoopt dat de maatregel jaarlijks zal zorgen voor 130 miljoen aan inkomsten. Door een snelwegvignet in te voeren, volgt Vlaanderen de Europese objectieven op dat vlak. De vraag is of de inkomsten van het systeem gebruikt zullen worden voor het onderhoud van het wegennet, maar ook hoe het er in de praktijk aan toe zal gaan en wat de kost wordt voor de Belgische automobilist...

Advertentie
Advertentie