Ja, je werkgever mag beslissen om de toegang tot bepaalde types laadpalen te beperken. Over het algemeen moet dat de laadkosten van elektrische auto’s onder controle houden. De regels moeten wel duidelijk opgelijst staan in de car policy om op die manier discussies tussen werkgever en werknemer te vermijden. Check dus de car policy voor je met je nieuwe elektrische bedrijfswagen begint te rijden.
Maar hoe dan ook: je werkgever moet voldoende oplossingen ter beschikking stellen om ervoor te zorgen dat je je elektrische wagen kan opladen telkens wanneer dat nodig is.
Niet bij snellaadpalen
Er zijn bedrijven die beslissen om opladen aan ultrasnellaadpalen te verbieden, zoals bijvoorbeeld die langs snelwegen. Eerst en vooral omdat de kost per kWh aan die laadpalen vaak zeer hoog is. En daarnaast ook omdat het veelvuldig snelladen afgeraden wordt omdat dat slecht zou zijn voor batterijen van elektrische modellen. Verschillende studies hebben aangetoond dat snelladen kan zorgen voor oververhitting van de batterij, wat de levensduur beperkt. We hebben het over laadstations die tot 450 kW leveren en op die manier een volle batterij opleveren in minder dan een uur. Sommige car policies verbieden het gebruik van die ultrasnellaadstations niet formeel, maar beperken wel het aantal transacties bij dat soort laadpunten tot een aantal sessies per maand. Of ze raden aan om ze enkel te gebruiken tijdens buitenlandse verplaatsingen, wanneer er geen andere mogelijkheden zijn om snel rijbereik te ‘tanken’.
Thuis en op kantoor. En basta!
Andere bedrijven verbieden hun werknemers dan weer volledig om op te laden aan openbare laadpalen, door gewoonweg geen laadpas ter beschikking te stellen. Ook hier is het doel natuurlijk om de kosten van het wagenpark onder controle te houden, want verschillende laadpalen hebben soms een ander tarief per kWh. Bedrijven die op die manier te werk gaan, gaan ervan uit dat de laadpunten die op kantoor en thuis bij de werknemer geplaatst zijn, volstaan voor de dagelijkse laadnoden van de auto’s van hun personeel. Als de werknemer thuis geen oplaadpunt heeft, wordt openbaar laden over het algemeen wel toegelaten zonder beperkingen.
Laadpassen en laadpalen zijn soms niet compatibel
Naast beperkingen die de werkgever zou kunnen invoeren, moet je ook rekening houden dat niet alle laadpassen of laadkaarten werken voor het volledige netwerk van laadpalen. Elke laadpasleverancier sluit met de verschillende bedrijven die de laadpalen uitbaten akkoorden af rond het aanvaarden van de betalingsoplossing in hun netwerk. Je kan het vergelijken met je tankkaart die enkel bij bepaalde merken van tankstations gebruikt kan worden. Het is dus belangrijk om te kiezen voor de juiste betaaloplossing, die werkt in een zo breed mogelijk netwerk van laadpalen.
Ook met bankkaart
En als je echt geen andere keuze hebt dan op te laden aan een laadpaal die uitgesloten wordt door de car policy of je laadpas, dan kan je nog altijd je bankkaart gebruiken, zij het op eigen kosten. De Europese Unie heeft in april 2024 immers een wet goedgekeurd die laadpaaloperatoren verplicht om betalingen met debetkaarten te aanvaarden. Alle nieuwe publieke laadpalen die sindsdien geplaatst werden, zijn voortaan uitgerust met een Bancontact-terminal. Bestaande laadpalen moeten tegen 1 januari 2027 in die zin aangepast worden.