Een start-stopsysteem zit tegenwoordig in zo goed als elke moderne auto, en het zorgt ervoor dat je niet nodeloos brandstof verbruikt (en dus ook minder vervuilt) wanneer je stilstaat. Deze technologie is onmisbaar geworden om te voldoen aan de verbruiks- en uitstootnormen. Maar is het, naast het eventuele ongemak van het voortdurend stoppen en terug starten, ook slecht voor de mechaniek, zoals vaak verteld wordt? En kan je het systeem definitief uitschakelen? Dat bekijken we samen met jou.
1. Hoe werken start-stopsystemen?
Start-stopsystemen schakelen de motor tijdelijk uit wanneer het voertuig stilstaat, of dat nu voor een rood licht is, een overweg of in de file. Wanneer je het koppelingspedaal terug intrapt (bij een auto met een handgeschakelde versnellingsbak) of wanneer je je voet van het rempedaal haalt (voor automaatmodellen), start de motor meteen terug. Sommige autobouwers claimen op die manier een brandstofbesparing van 5 gram CO2 per kilometer. De Duitse automobilistenbond ADAC heeft het dan weer over een daling van 15% tijdens stadsritten. Niet echt een verwaarloosbaar cijfer...
2. Wordt de mechaniek aangepast?
Met dat veelvuldige stilleggen en terug stoppen, komt er uiteraard meer belasting op de mechaniek. We denken daarbij aan de batterij, maar ook de starter en verschillende riemen en kettingen. Bovendien moet ook het gesmeerde gedeelte van de motor versterkt worden: bij de vele starts slijten bepaalde onderdelen immers sneller omdat de olie niet optimaal circuleert en dus niet naar behoren kan beschermen. En dus worden er nieuwe materialen gebruikt voor de drijfstang- en de krukaslagers...
Daarnaast wordt het systeem automatisch uitgeschakeld wanneer de motortemperatuur (of de buitentemperatuur) te laag is, de batterijspanning te beperkt, of bij sommige modellen ook wanneer de klimaatregeling op volle toeren draait.
3. Welke impact heeft het op de motorslijtage?
Het starten wordt op zo’n manier beheerd dat de impact op de mechaniek beperkt blijft en de onderdelen zijn ook aangepast om te kunnen omgaan met de extra belasting. Alle autobouwers, en ook hun leveranciers (zoals Mahle, dat een goede reputatie geniet op het vlak van bewegende onderdelen) stellen gerust. Hoewel sommige garagisten het hebben over een hogere slijtage van de krukaslagers (door een kortstondig gebrek aan smering), lijkt dat geen algemeen probleem.
4. Oncomfortabel?
Start-stopsystemen kunnen ook oncomfortabel zijn. We denken bijvoorbeeld aan situaties met traag rijdend verkeer, waarbij je nooit volledig tot stilstand komt, en de motor constant opnieuw opstart. Of punten waarbij je snel moet kunnen invoegen in het verkeer, maar de motor er te lang over doet om terug te starten. In die gevallen kan het interessant zijn om het start-stopsysteem uit te schakelen, of je dat nu wil doen omwille van het comfort of de veiligheid.
5. Manueel uitschakelen?
Start-stopsystemen kunnen in de meeste auto’s uitgeschakeld worden met een fysieke knop, of in het digitale menu met de autoparameters. Wil je definitief komaf maken met het systeem, dan kan je een ‘dongle’ kopen die je op de diagnosepoort van je auto aansluit... maar de ADAC waarschuwt dat het gebruik van dit soort toepassingen ervoor kan zorgen dat de homologatie van je voertuig vervalt of de garantie niet meer van toepassing is.
Conclusie
Start-stopsystemen zijn ontwikkeld om auto’s efficiënter te maken zonder de duurzaamheid van de motor aan te tasten. Je kan ze dus zonder problemen gebruiken. In een beperkt aantal situaties (en voornamelijk wat het comfort betreft) zou je ze kunnen uitschakelen. Maar vermijd in elk geval de herprogrammatie van je auto, wat zware wettelijke gevolgen kan hebben!