20190909082804vwcoxev.jpg

Steeds meer grote steden beschouwen oldtimers als oude auto’s die moeten worden geweerd. Daarom overwegen almaar meer eigenaars van een klassieker een ombouw naar elektrische aandrijving om ervan te kunnen blijven genieten.

20190909082826vwcoxev.jpg

Kever onder stroom

Op het salon van Frankfurt surft Volkswagen op deze nostalgische elektrische golf. Dochterbedrijf Volkswagen Group Components stelt er namelijk een elektrische Kever voor. Die heet eKäfer (naar de naam van de Kever in Duitsland) en staat op dezelfde technische basis als de vernieuwede e-Up. De klassieke luchtgekoelde boxermotor is vervangen door een elektromotor van 61 kW. En onder de vloer is plaats voor tot 14 batterijmodules.

20190909082803vwcoxev.jpg

200 kilometer rijbereik

Met een accupakket van 36,8 kWh (of 4,5 kWh meer dan e-Up) weegt de omgebouwde cabriolet 1.280 kilo. Dat pittige gewicht in combinatie met een voorbijgestreefde stroomlijn beperkt het reële rijbereik van de eKäfer tot 200 kilometer. Dat volstaat ruimschoots voor uitstapjes in het weekend met de haren in de wind… en zonder lawaai.

20190909082740vwcoxev.jpg

Plug and play

Volkswagen wil het daar trouwens niet bij laten. Wolfsburg is nu al bezig met een elektrische ombouw van een Combi. De directeur van het programma geeft aan dat het zelfs mogelijk is om een Porsche 356 elektrisch te maken. Dat zal best wel wat mensen aanspreken… en anderen voor de borst stoten, voor wie het typische gebrom van een oldtimer net een deel van de charme vormt.

20190909082739vwcoxev.jpg