Zoals de meeste constructeurs blijft ook Volkswagen verder zoeken naar oplossingen om milieubewuste modellen op de markt te brengen. Op het autosalon van Genève stelt Volkswagen een hybride concept voor op basis van een Golf. Een concept dat op korte termijn onder de motorkap van de Volkswagen modellen terecht zou kunnen komen. De aangekondigde resultaten lonen in elk geval de moeite met een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een CO2 uitstoot van slechts 89 gram per kilometer.
De motor
De motor is een kleine driecilinder van 1,2 liter op diesel, hij beschikt over een common rail injectie en turbo. Deze TDI is goed voor 75 pk en een maximaal koppel van 180 Nm vanaf 2,200 tr/min. De elektrische motor zorgt voor 27 extra pk’s en een koppel van 140 Nm. Om de elektrische motor van elektriciteit te voorzien maakt Volkswagen gebruik van een 45 kilo zware batterij dat in de koffer werd geplaatst. De gebruikte batterij heeft een lange levensduur en hoge rentabiliteit. In het geval van deze Golf TDI Hybrid beschikt de elektrische motor dankzij de batterij over 202 volt en een energie van 1,3 kW per uur.
Op de baan
Met deze Golf, waar de elektrische motor tussen de versnellingsbak en de brandstofmotor werd geplaatst, is het mogelijk om enkel gebruik te maken van de brandstofmotor, de combinatie van de twee of enkel op de elektrische motor. Voor het overbrengen van het vermogen wordt gebruik gemaakt van de nieuwe DSG versnellingsbak met 7 versnellingen. Dit laat een optimaal gebruik van de brandstofmotor toe.Bij het stilstaan schakelt het ingebouwde Start & Stop systeem automatisch de motor uit. Afgaand op de stand van het gaspedaal en de ingeschakelde versnelling schakelt het motorbeheer automatisch de elektrische motor in. Bij het vertragen werkt de elektrische motor als een alternator om de batterij op te laden. Tijdens die fases wordt de brandstofmotor uitgeschakeld, om alleen terug ingeschakeld te worden als er meer vermogen nodig is.
Uiterlijk
Zowel voor het interieur als het koetswerk onderscheid de Golf TDI Hybrid zich van de rest van het gamma met een nieuwe “Vivid Blue” kleur. De TDI Hybrid valt ook op door zijn nieuw en aërodynamisch radiatorrooster. Verder werd het chassis verlaagd, krijgt hij zijn eigen velgen en krijgen de passagiers via een nieuwe interface te zien welke energie gebruikt wordt.