In afwachting van de doorbraak van zijn elektrische “vervanger” ID.3 blijft de Golf een van de steunpilaren van de VW-catalogus. Om zo breed mogelijk te kunnen scoren, is de achtste generatie er al in versies op benzine, diesel, als microhybride en plug-inhybride. En we mogen ook de sportieve afgeleiden, de breakversie Variant of diens avontuurlijke variant Alltrack niet vergeten. Vandaag stelt Volkswagen officieel de TGI voor, die op aardgas (CNG) rijdt.
Het is geen verrassing dat die de technische eigenschappen kopieert van zijn neven op hetzelfde platform, zoals de onlangs geïntroduceerde Audi A3 Sportback 30 g-tron, bijvoorbeeld.
Dat betekent dus dat deze Golf TGI is uitgerust met een 1.5-turbomotor van 130 pk en drie tanks die samen 17,3 kilo aardgas kunnen opslaan. Dat moet volstaan voor een theoretisch WLTP-bereik van 400 tot 420 kilometer (gemiddeld verbruik van 4,1 tot 4,3 kg/100 km). Voor noodgevallen is er nog een klein benzinetankje van 9 liter.
De Golf TGI is verkrijgbaar als vijfdeursberline en als breakversie Variant.