De legendarische GTI-badge werd officieel ingevoerd op de derde generatie Volkswagen Polo in 1998. Toen beperkte Wolfsburg de productie van zijn sportieve stadswagen tot slechts 3.000 exemplaren. Een speciale reeks die als warme broodjes over de toonbank vloog! Het resultaat is dat de GTI-badge een definitief plaatsje kreeg in het gamma vanaf de volgende generatie Polo. Maar verdient de Duitse stadswagen na meer dan 25 jaar nog steeds zijn plaats in hetzelfde rijtje als de iconische Golf GTI? In 2023 vierde de Volkswagen Polo GTI namelijk zijn 25ste verjaardag. Voor de gelegenheid heeft VW een speciale reeks uitgebracht, die wij konden testen.
Design Volkswagen undefined
Echte GTI-look voor de Volkswagen Polo!
Net als elke andere Polo van de 6e generatie, heeft de sportieve versie van de compacte Duitser onlangs een facelift gekregen. Zijn 4,07 m lange, 1,75 m brede en 1,45 m hoge koetswerk heeft nu nieuwe bumpers en lichten, met een herwerkte lichtsignatuur. Standaard krijgt de GTI zelfs een LED-streep over de breedte van zijn grille en LED-matrixkoplampen. De GTI ziet er natuurlijk sportiever uit dan de andere Polo’s, met specifieke logo’s en bumpers, en een sportophanging die 15 mm lager op zijn pootjes staat. Het is echt een hot hatch geworden! De ‘Edition 25 Years’ krijgt dan weer specifieke 18-inch velgen, een zwart dak en zwarte spiegelkappen, en enkele andere unieke details om hem te onderscheiden van een gewone GTI.
Teleurstelling aan boord
In het interieur van de sportieve stadswagen is de sfeer echter minder sportief. Nu de Lupo, Fox en Up! definitief op pensioen zijn gegaan, is de Polo opnieuw het instapmodel van Volkswagen, en dat merk je eraan. Zelfs aan boord van de GTI-topversie krijg je een goedkope indruk! Ondanks enkele specifieke badges, is de sfeer aan boord zeer basic, met ook heel wat harde plastics. Helaas veranderen de lederen zetels met geborduurde GTI-logo’s en de specifieke sportieve decoratie van onze speciale reeks daar niets aan... De Edition 25 krijgt dan ook geen enkele extra optie mee. De stoffen zetels in ruitjespatroon en het rode dashboard van de basisversie zijn zelfs leuker om naar te kijken...
Beleving Volkswagen undefined
De sportieve stadswagen maakt dat echter deels goed met een Digital Cockpit van 8 inch, die standaard wordt meegeleverd en die zowel gemakkelijk in gebruik als voldoende personaliseerbaar is. Optioneel kan het scherm zelfs nog groeien tot 10,25 inch. Centraal op het dashboard heeft het aanraakscherm op zijn beurt een minimale diagonaal van 8 inch, maar ook hier kan je optioneel tot 9,2 inch gaan als je nog wat dieper in de buidel tast. Ongeacht zijn grootte is het infotainmentscherm niet altijd even intuïtief in gebruik, maar het kan gelukkig wel steeds verbinden met Android Auto en Apple CarPlay.
Veelzijdig interieur
De huidige generatie Volkswagen Polo rust op een wielbasis van 2,55 m. Hetzelfde geldt dus voor de GTI. Zijn interieur is ruim genoeg om vier volwassenen en hun bagage mee te nemen, zonder te krap te zitten. Toch als de passagiers voldoende hebben aan handbagage. De koffer van de Polo is 351 tot 1.125 liter groot met de achterbank neergeklapt.