Volkswagen zal niet te missen zijn in Paleis 11, met maar liefst 20 wagens en enkele bedrijfsvoertuigen. Een ander deel van de bedrijfswagens zal te zien zijn in Paleis 6, in de zone voor professionele voertuigen. Vijf Belgische premières zullen op de stand staan, waaronder eentje met een dieselmotor! Maar uiteraard zullen vooral elektrische en hybride oplossingen in de schijnwerpers staan. Toch worden de traditionele verbrandingsmotoren, zelfs diesel, niet overboord gegooid, zoals blijkt uit de camper California Ocean TDI van 150 pk. Volkswagen wil vooral tonen dat het een vaste waarde blijft, ondanks de storm waar het momenteel doorheen gaat. In België blijft VW immers nog steeds in de top drie van de best verkochte personenwagens, zowel nieuw (2e) als tweedehands (1e). Een vaste waarde in ons land, dus.
Concept van de ID.2
De meest interessante van de vijf Belgische premières die Volkswagen toont op het BMS 2025, is het concept ID. 2all GTI. Het bijzondere aan deze elektrische stadswagen is dat het een voorwielaandrijver is. Tot nu toe plaatste VW de kracht achteraan bij zijn elektrische auto's. Toch maakt deze nog steeds gebruik van het modulaire MEB-platform, maar dan in een aangepaste variant: MEB Entry. Dit prototype toont ook de lijnen van de toekomstige ID.2, die in 2025 verwacht wordt voor minder dan 25.000 euro. Ondanks zijn Polo-formaat biedt hij een interieur dat even ruim is als dat van een Golf. De batterij zou een theoretische WLTP-actieradius van maximaal 450 km mogelijk maken. Bovendien kan hij ultrasnel laden met 350 kW. En, als we het concept in Brussel mogen geloven, komt er ook een krachtigere, sportieve versie.
De andere premières
De 4 andere premières zijn de Tayron R-Line, het nieuwe grote SUV-model van VW in zijn meest dynamische uitvoering. Deze Tiguan met 7 plaatsen – meer is het eigenlijk niet – zal beschikbaar zijn met benzine-, diesel- en hybride motorisaties, variërend van 150 tot 265 pk, met 2- of 4-wielaandrijving. De overige premières zijn bedrijfsvoertuigen, meer bepaald drie varianten van de nieuwe Transporter T7: de bestelwagen met een dieselmotor van 150 pk, de robuuste PanAmericana-versie voor offroad-gebruik en de Caravelle-uitvoering voor personenvervoer. Deze modellen zijn ook verkrijgbaar met plug-inhybride en elektrische aandrijflijnen.
De ID-familie
De elektrische ID-modellen van VW zullen goed vertegenwoordigd zijn met de ID.3, de sportievere ID.3 GTX, de ID.4, de ID.5 en de vierwielaangedreven ID.7 GTX en de breakversie ID.7 Tourer. Allemaal modellen met hun eigen batterijcapaciteit, vermogen en actieradius. Zo heeft de ID.3 GTX van 286 pk een 77 kWh-batterij waarmee hij tot 603 km ver komt volgens WLTP. Ook de ID. Buzz LWB met 7 plaatsen en de ID. Buzz met 5 plaatsen zullen er staan, inclusief de GTX-versie van 340 pk met vierwielaandrijving en een batterij van 79 kWh. De versie met lange wielbasis krijgt zelfs een batterij van 86 kWh.
Berlines en breaks op benzine
De Volkswagen Polo zal ook aanwezig zijn. Dit model, dat nu in Zuid-Afrika wordt geproduceerd, zal te zien zijn met de 1.0 TSI-motor van 95 pk met een 7-traps DSG-versnellingsbak in de R-Line-uitvoering. Naast de Polo staan er drie Golfs: de GTI met 265 pk, de 5-deurs Life Business met de 1.5 TSI van 116 pk en handgeschakelde versnellingsbak, en de break Variant als Style Business Premium. De grote Passat Variant is er ook, met zijn plug-in hybride aandrijving van 204 pk.
SUV's en monovolumes
Bijna het volledige SUV-gamma staat in Paleis 11, inclusief de T-Roc Cabrio met zijn 1.5 TSI van 150 pk. Verder zijn er de T-Cross Life Business 1.0 TSI van 95 pk, de Taigo 1.0 TSI van 116 pk, de T-Roc met dezelfde motor, en de Tiguan met plug-in hybride PHEV 1.5 TSI eHybrid van 204 pk en een conventionele 1.5 TSI van 130 pk. De Touareg ontbreekt echter. Voor gezinnen zijn er de Touran, de Caddy Max PHEV en de Multivan met zijn plug-inhybride aandrijving van 245 pk. Tot slot zijn de pick-up Amarok PanAmericana en de camper California Ocean van de partij, net zoals het gamma bedrijfswagens: Caddy Cargo, Transporter en Crafter.