Sébastien Vanhouche

2 DEC 2024

Test: Volkswagen T‑Cross, verrassend voor zijn formaat

De kleinste SUV uit Wolfsburg heeft ons erg weten te verrassen tijdens onze testperiode. Maar was dat in positieve of negatieve zin?

"De Volkswagen T-Cross is een prima kleine SUV met een ruim en flexibel interieur, die dankzij zijn facelift kan profiteren van opties die normaal aan hogere segmenten zijn voorbehouden."

Sinds zijn introductie in 2019 heeft de kleine SUV T-Cross van Volkswagen wereldwijd al meer dan 1,2 miljoen exemplaren verkocht! Hoewel het zeker niet het populairste model uit Wolfsburg is, staat buiten kijf dat deze Duitser een succes is voor VW. Op papier lijkt deze instap-SUV van de constructeur aantrekkelijker dan zijn grotere broers, de Volkswagen T-Roc en Taigo. Maar blijft dit ook zo na zijn recente facelift?

Advertentie
Advertentie

Design

Subtiele designevoluties in 2024

Ook na zijn facelift meet de Volkswagen T-Cross nog steeds exact 4,13 m lang, 1,76 m breed en 1,573 m hoog. Hij kreeg echter licht aangepaste voor- en achterbumpers, maar vooral nieuwe lichtsignaturen. Deze kunnen zelfs over de volledige breedte van het model lopen, zowel voor als achter, wanneer je de uitstekende IQ.Light LED-matrixkoplampen als optie aanvinkt.

Ook het interieur is licht aangepast. Volkswagen heeft vooral het bovenste deel van het dashboard opnieuw ontworpen, zodat het centrale scherm erop rust in plaats van ingewerkt zit. Wolfsburg heeft ook meer aandacht besteed aan de materialen die in het bovenste deel van het interieur zijn gebruikt. Helaas zijn er nog steeds veel harde kunststoffen in het onderste deel van het interieur te vinden. Wat niet onlogisch is voor een instap-SUV. Toch is alles goed afgewerkt, en de T-Cross heeft ook technologische verbeteringen ondergaan.

Beleving

Echte knoppen, maar niet overal

De Volkswagen T-Cross is voortaan standaard uitgerust met een Digital Cockpit, al vanaf het eerste uitrustingsniveau. De doorsnede hiervan kan variëren van 8 tot 10 inch, net als die van het centrale scherm, dat varieert van 8 tot 9,2 inch, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Het infotainmentsysteem is eenvoudig en efficiënt in gebruik, mede dankzij enkele knoppen langs de rand(en) van het scherm. Het kleinste 8-inch paneel heeft zelfs nog twee draaiknoppen voor onder andere het volume, wat we nog steeds de gemakkelijkste oplossing vinden. Bovendien ondersteunt de Volkswagen T-Cross standaard Android Auto en Apple CarPlay, waarbij de verbinding optioneel draadloos kan worden gemaakt.

Ondanks de facelift is het stuurwiel Volkswagen T-Cross onveranderd gebleven. Dit betekent dat het - halleluja - nog steeds echte fysieke knoppen heeft! Helaas geldt dat niet voor de bediening van de automatische airconditioning, die nu bestaat uit aanraakgevoelige balken en knoppen. Dit maakt de bediening ervan enkel maar moeilijker. Het is dus best de temperatuur en ventilatiesnelheid in één keer goed in te stellen, of gewoon te kiezen voor de basic manuele airco met grote draaiknoppen.

Modulariteit als troef

De Volkswagen T-Cross staat nog steeds op een wielbasis van 2,551 m. Niet enorm, maar wel voldoende om ruimte te bieden aan twee volwassenen op de achterbank. De echte troef van deze kleine SUV zit in zijn modulariteit. Zo is de achterbank 14 cm verschuifbaar, waardoor de bagageruimte varieert van 385 tot 455 liter met nog steeds vijf zitplaatsen in gebruik. Met de achterbank volledig naar voren biedt de T-Cross zelfs meer bagageruimte dan zijn grotere broers, de Taigo en T-Roc, ondanks zijn ruim 10 cm compactere formaat. Met de achterbank neergeklapt kan de instap-SUV van Wolfsburg zelfs tot 1.281 liter bagage vervoeren! Niet slecht voor een SUV van iets meer dan 4 meter lang. En er is meer: de passagiersstoel vooraan kan eveneens worden neergeklapt, zodat je objecten tot een maximale lengte van 2,398 m kan vervoeren. De Volkswagen T-Cross is klein, maar bijzonder praktisch voor zijn formaat.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Enkel benzine

Qua motoren verandert er in 2024 niets onder de motorkap van de Volkswagen T-Cross. Het model is uitsluitend beschikbaar met benzinemotoren. Het basismodel is voorzien van dezelfde 1 liter-driecilinder met 70 kW (95 pk) en 175 Nm koppel. Deze wordt uitsluitend gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak en laat de Duitse SUV naar 100 km/u accelereren in 11,3 seconden, met een topsnelheid van 180 km/u. Je kan dezelfde 1.0 TSI ook krijgen met 85 kW (115 pk) en 200 Nm. In deze configuratie kan je kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-zeventrapsautomaat. Hiermee accelereert de 1,3 ton zware Volkswagen T-Cross van 0 naar 100 km/u in 10,1 seconden en haalt hij een topsnelheid van 193 km/u.

Tenslotte kan de kleine Duitse SUV ook worden uitgerust met een 1.5 TSI-viercilinder met 110 kW (150 pk) en 250 Nm. Deze is uitsluitend verkrijgbaar met een zeventraps DSG-automaat, waarmee de T-Cross in 8,4 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 200 km/u haalt. Welke motor je ook kiest, de kleine T-Cross heeft altijd voorwielaandrijving.

Volkswagen T-Cross is klein, maar dorstig…

Afhankelijk van de motorisatie claimt VW een gemiddeld WLTP-verbruik van 5,4 tot 6,2 l/100 km en een CO₂-uitstoot tussen 124 en 140 g/km. Helaas lag ons verbruik na een test van bijna 200 km met de 1.0 TSI van 85 kW (115 pk) en DSG-zeventrapsautomaat ver boven de door Wolfsburg opgegeven waarden. We noteerden een gemiddelde van 7,5 l/100 km, wat veel is voor een kleine SUV in dit segment.

Uitrusting die normaal voor grotere modellen is gereserveerd

Naast het verbruik vielen tijdens het rijden met de Volkswagen T-Cross 2024 nog een aantal zaken op. Zo is de DSG-transmissie zonder twijfel een van de beste automaten op de markt en een waar genot in een instap-SUV als deze. Daarnaast is het verrassend dat je optioneel kunt kiezen voor Volkswagen’s Travel Assist. Dit systeem laat de T-Cross de voorligger volgen en binnen de rijstrook blijven op de snelweg. Helaas is het plaatje niet volledig perfect. Zo was de ophanging van ons testexemplaar in de R-Line-uitvoering aan de stevige kant.

Prijs

Wat kost de VW T-Cross 2024 in België?

De nieuwe Volkswagen T-Cross heeft in België een vanafprijs van 26.530 euro. Uiteraard kun je, zoals vaak bij Duitse merken, kiezen uit tal van prijzige opties… Maar verrassend genoeg zijn veel van deze opties overbodig, of zelfs minder praktisch. Denk bijvoorbeeld aan het centrale scherm, dat beter 1,2 inch kleiner kan zijn om met draaiknoppen te worden geleverd. Hetzelfde geldt voor de airco, die veel intuïtiever is met een handmatige bediening. Het is dus slimmer om je geld te besparen en te kiezen voor een eenvoudig uitgeruste versie die, in een andere kleur dan wit, zwart of grijs, net zo aantrekkelijk is als zijn duurdere tegenhangers. Het meest verrassend is echter dat deze T-Cross niet enkel goedkoper, maar ook praktischer is dan zijn grotere broer, de T-Roc!

Verdict

De Volkswagen T-Cross is een prima kleine SUV met een ruim en flexibel interieur. Dankzij de recente facelift kan hij zelfs profiteren van technologieën die normaal voorbehouden zijn aan voertuigen uit hogere segmenten. Toch blijft hij in een eenvoudige uitvoering zonder veel opties het meest aantrekkelijk. In die configuratie heeft hij nog steeds genoeg in huis om niet alleen zijn concurrenten, maar ook zijn grotere broers T-Roc en Taigo, het leven moeilijk te maken. Jammer alleen dat hij zoveel benzine verbruikt…

Ontdek meer inzichten
Volkswagen Arrow-icon
Advertentie
Advertentie