Sinds zijn introductie in 2019 heeft de kleine SUV T-Cross van Volkswagen wereldwijd al meer dan 1,2 miljoen exemplaren verkocht! Hoewel het zeker niet het populairste model uit Wolfsburg is, staat buiten kijf dat deze Duitser een succes is voor VW. Op papier lijkt deze instap-SUV van de constructeur aantrekkelijker dan zijn grotere broers, de Volkswagen T-Roc en Taigo. Maar blijft dit ook zo na zijn recente facelift?
Design Volkswagen T-Cross
Subtiele designevoluties in 2024
Ook na zijn facelift meet de Volkswagen T-Cross nog steeds exact 4,13 m lang, 1,76 m breed en 1,573 m hoog. Hij kreeg echter licht aangepaste voor- en achterbumpers, maar vooral nieuwe lichtsignaturen. Deze kunnen zelfs over de volledige breedte van het model lopen, zowel voor als achter, wanneer je de uitstekende IQ.Light LED-matrixkoplampen als optie aanvinkt.
Ook het interieur is licht aangepast. Volkswagen heeft vooral het bovenste deel van het dashboard opnieuw ontworpen, zodat het centrale scherm erop rust in plaats van ingewerkt zit. Wolfsburg heeft ook meer aandacht besteed aan de materialen die in het bovenste deel van het interieur zijn gebruikt. Helaas zijn er nog steeds veel harde kunststoffen in het onderste deel van het interieur te vinden. Wat niet onlogisch is voor een instap-SUV. Toch is alles goed afgewerkt, en de T-Cross heeft ook technologische verbeteringen ondergaan.
Beleving Volkswagen T-Cross
Echte knoppen, maar niet overal
De Volkswagen T-Cross is voortaan standaard uitgerust met een Digital Cockpit, al vanaf het eerste uitrustingsniveau. De doorsnede hiervan kan variëren van 8 tot 10 inch, net als die van het centrale scherm, dat varieert van 8 tot 9,2 inch, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Het infotainmentsysteem is eenvoudig en efficiënt in gebruik, mede dankzij enkele knoppen langs de rand(en) van het scherm. Het kleinste 8-inch paneel heeft zelfs nog twee draaiknoppen voor onder andere het volume, wat we nog steeds de gemakkelijkste oplossing vinden. Bovendien ondersteunt de Volkswagen T-Cross standaard Android Auto en Apple CarPlay, waarbij de verbinding optioneel draadloos kan worden gemaakt.
Ondanks de facelift is het stuurwiel Volkswagen T-Cross onveranderd gebleven. Dit betekent dat het - halleluja - nog steeds echte fysieke knoppen heeft! Helaas geldt dat niet voor de bediening van de automatische airconditioning, die nu bestaat uit aanraakgevoelige balken en knoppen. Dit maakt de bediening ervan enkel maar moeilijker. Het is dus best de temperatuur en ventilatiesnelheid in één keer goed in te stellen, of gewoon te kiezen voor de basic manuele airco met grote draaiknoppen.
Modulariteit als troef
De Volkswagen T-Cross staat nog steeds op een wielbasis van 2,551 m. Niet enorm, maar wel voldoende om ruimte te bieden aan twee volwassenen op de achterbank. De echte troef van deze kleine SUV zit in zijn modulariteit. Zo is de achterbank 14 cm verschuifbaar, waardoor de bagageruimte varieert van 385 tot 455 liter met nog steeds vijf zitplaatsen in gebruik. Met de achterbank volledig naar voren biedt de T-Cross zelfs meer bagageruimte dan zijn grotere broers, de Taigo en T-Roc, ondanks zijn ruim 10 cm compactere formaat. Met de achterbank neergeklapt kan de instap-SUV van Wolfsburg zelfs tot 1.281 liter bagage vervoeren! Niet slecht voor een SUV van iets meer dan 4 meter lang. En er is meer: de passagiersstoel vooraan kan eveneens worden neergeklapt, zodat je objecten tot een maximale lengte van 2,398 m kan vervoeren. De Volkswagen T-Cross is klein, maar bijzonder praktisch voor zijn formaat.